کد خبر : 3504
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 فروردین 1402 - 18:29

بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت

بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت

راجر ایبرت یکی از منتقدان برتر و نام آشنای سینما است و در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب وی می‌پردازیم. شاید محترم‌ترین و معتبرترین منتقد سینما در طول تاریخ، راجر ایبرت باشد که یکی از چهره‌های کلیدی تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود. نقدهای وی که به طور گسترده خوانده می‌شدند،

راجر ایبرت یکی از منتقدان برتر و نام آشنای سینما است و در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب وی می‌پردازیم.

شاید محترم‌ترین و معتبرترین منتقد سینما در طول تاریخ، راجر ایبرت باشد که یکی از چهره‌های کلیدی تاریخ سینما نیز محسوب می‌شود. نقدهای وی که به طور گسترده خوانده می‌شدند، تند و تیز بودند و اغلب اوقات نیز نظر او همان چیزی بود که می‌توانست سرنوشت یک فیلم را تعیین کند. در روزهای قبل از اینترنت، مخاطبان جدیدترین نقدهای وی را از روزنامه‌ها می‌خواندند.

راجر ایبرت از سال ۱۹۶۷ تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۳ میلادی برای روزنامه شیکاگو سان تایمز نوشت و به اولین منتقدی تبدیل شد که جایزه پولیتزر را برای نقد فیلم دریافت کرد. نظر راجر ایبرت درباره آثار سینما امروزه نیز واجد شرایط است و هر علاقه‌مند به سینما و فیلمباز باید ده فیلم برتر وی را به فهرست تماشای خودش اضافه کند. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما بر اساس نظر راجر ایبرت بپردازیم.

۱. فیلم کازابلانکا (Casablanca) – محصول سال ۱۹۴۲

فیلم Casablanca "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم Casablanca

فیلم «کازابلانکا» از بسیاری از جهات یک فیلم نمادین به شمار می‌رود و نه تنها در صدر فهرست برترین فیلم‌ها به انتخاب راجر ایبرت قرار گرفته بلکه در حال حاضر در رتبه سوم ۱۰۰ فیلم برتر موسسه فیلم آمریکا (American Film Institute) در ۱۰۰ سال تاریخ سینما قرار گرفته است. در این فیلم، همفری بوگارت و اینگرید برگمن نقش یک زوج را بازی می‌کنند که قبلا عاشق یکدیگر بودند و حالا یکی از آن‌ها به شدت به کمک دیگری نیاز دارد.

راجر ایبرت به این فیلم عشق می‌ورزد و می‌گوید: «از نظر سبک و سیاق، فیلم در استفاده از هنر استودیویی هالیوود اثری کاملا درخشان و برجسته به شمار می‌رود.» این فیلم توانست در سال ۱۹۴۴ میلادی جایزه بهترین فیلم سال اسکار را از آن خودش کند و در تاریخ به عنوان یکی از بهترین فیلم‌ها ثبت شود.

۲. فیلم همشهری کین (Citizen Kane) – محصول سال ۱۹۴۱

فیلم همشهری کین (Citizen Kane) "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم Citizen Kane

فیلم «همشهری کین» اثری است که همچنان با گذشت زمان استوار باقی مانده و جایگاه خودش را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما حفظ کرده است. این اثر در حال حاضر در صدر فهرست بهترین فیلم‌های موسسه فیلم آمریکا قرار دارد. سکان کارگردانی این فیلم را اورسن ولز در دست داشته است، فیلمی که داستان گروهی از خبرنگاران را روایت می‌کند و آن‌ها به طور ناامیدانه به دنبال رمزگشایی آخرین کلمات سرمایه‌دار انتشارات چارلز فاستر کین هستند.

فیلم «همشهری کین» یک داستان اوریجینال وحشیانه از رویای هالیوودی به شمار می‌رود و راجر ایبرت درباره آن می‌گوید: «این یکی از معجزه‌های سینما است که در سال ۱۹۴۱ میلادی، به یک کارگردان در اولین تجربه سینمایی‌اش، یک نویسنده سرسخت، یک فیلمبردار مبتکر و گروهی از بازیگران تئاتر و رادیو اهل نیویورک این فرصت داده شد تا بتوانند کنترل کامل روی این اثر داشته باشند و یک شاهکار را خلق کنند.»

۳. فیلم علف‌‌های شناور (Floating Weeds) – محصول سال ۱۹۵۹

فیلم Floating Weeds "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم Floating Weeds

فیلم «علف‌های شناور» یک اثر سینمایی بین‌المللی عالی به شمار می‌رود که کمتر مورد توجه بیننده‌های جهانی قرار گرفته است و از جمله آثار آندرریتد به شمار می‌رود. این فیلم داستان فردی را بازگو می‌کند که به شهر کوچکی بازمی‌گردد، جایی که پسرش را رها کرده است و حالا سعی دارد تا تمام این سال‌های دوری را جبران کند و این در حالی است که این پسر فکر می‎‌کند که این مرد عموی او است.

راجر ایبرت اظهار داشته که بسیاری از بینندگان احتمالا این فیلم را ندیده‌اند یا چیزی درباره نشنیده‌اند یا اینکه کارگردان آن یاسوجیرو اوزو را نمی‌شاسند. ایبرت با تمجید از این اثر سینمایی گفته: «یاسوجیرو اوزو سبک فیلمسازی خودش را ساخته و هرگز آن را تغییر نداده است. دیدن فیلم‌های او به معنای قرار گرفتن در یک زبان سینمایی کاملا متفاوت است.»

۴. فیلم دروازه بهشت (Gates of Heaven) – محصول سال ۱۹۷۸

فیلم Gates of Heaven "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم Gates of Heaven

راجر ایبرت با اشاره به کارگردان ارول موریس گفته: «این کارگردان فیلمی درباره مرگ و زندگی، غرور و شرم، فریب و خیانت و دمدمی مزاج بودن ماهیت انسان ساخته است.» فیلم «دروازه بهشت» مستندی درباره یک متصدی کفن و دفن حیوانات خانگی و موجوداتی است که او در گورستان حیوانات خانگی در کالیفرنیا دفن می‌کند.

مهم نیست که این اثر یک مستند است یا یک فیلم بلند، داستان‌سرایی تند و معنادار آن به خوبی توجه راجر ایبرت را به خودش جلب کرده است. این فیلم مسیر متفاوتی نسبت به دیگر آثار دارد و همین نیز سبب شده تا این اثر بتواند به خوبی با بیننده‌ها، به خصوص کسانی که حیوان خانگی دارند، ارتباط برقرار کند.

۵. فیلم زندگی شیرین (La Dolce Vita) – محصول سال ۱۹۶۰

فیلم زندگی شیرین (La dolce vita) "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم La Dolce Vita

فیلم برنده جایزه اسکار «زندگی شیرین» داستانی عاشقانه از ماجراهای یک هفته‌ای یک روزنامه‌نگار ساکن رم را به تصویر می‌کشد. این فیلم یک جایزه طلایی برای بهترین طراحی لباس نیز دریافت کرد و سه نامزدی دیگر را نیز در مراسم اسکار داشت. در این اثر، مارچلو ماسترویانی و آنیتا اکبرگ به عنوان بازیگران اصلی نقش‌آفرینی می‌کنند و سکان کارگردانی فیلم را فدریکو فلینی در دست داشته است.

نقد و تمجید راجر ایبرت از فیلم «زندگی شیرین» بیننده‌ها را تشویق می‌کند تا فراتر از محبوبیت سطحی یا رسوایی اکران این فیلم را نگاه کنند و بفهمند که این فیلم چه پیامی را می‌خواهد بازگو کند. ایبرت در حالی که تقریا هر دهه یک بار از تماشای مجدد این فیلم صحبت می‌کرد، توضیح داده که چطور نقطه نظر او در زندگی با تماشای این فیلم تغییر کرده است. او گفته: «ممکن است چیزی به نام زندگی شیرین وجود نداشته باشد اما لازم است که خودتان به دنبال پیدا کردن آن باشید.»

۶. فیلم بدنام (Notorious) – محصول سال ۱۹۴۶

فیلم Notorious "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم Notorious

فیلم «بدنام» اثری درخشان از آلفرد هیچکاک به شمار می‌رود و این کارگردان نیز با این اثر توانست توجه راجر ایبرت را به خودش جلب کند و در جمع ۱۰ فیلم برتر وی قرار بگیرد. این اثر درام با بازی کری گرانت و اینگرید برگمن است و داستان زنی را روایت می‌کند که برای جمع‌آوری اطلاعات از گروهی از دانشمندان نازی به آفریقای جنوبی فرستاده می‌شود.

راجر ایبرت به ستایش توانایی‌های آلفرد هیچکاک پرداخته و اظهار داشته: «این کارگردان در کند و کاو در رشته احساسات انسانی و استفاده از آن‌ها برای بازی دادن بیننده‌ها مهارت قابل‌توجهی دارد.» فیلم «بدنام» در میان فیلم‌های بسیار زیاد، بزرگ و معروف آلفرد هیچکاک، توانسته برجسته و متمایز باشد.

۷. فیلم گاو خشمگین (Raging Bull) – محصول سال ۱۹۸۰

فیلم گاو خشمگین (Raging Bull) "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم Raging Bull

اثری که احتمالا فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver) را از فهرست ۱۰ فیلم برتر راجر ایبرت حذف کرد، فیلم «گاو خشمگین» است که یکی از بهترین فیلم‌های بوکس در تاریخ سینما محسوب می‌شود. در این اثر سینمایی، رابرت د نیرو نقش بوکسور واقعی جک لا موتا را بازی می‌کند که درون رینگ سلطه و قهرمانی بسیار زیادی دارد اما در خارج از آن، زندگی‌اش آشفته است.

ایبرت به تحسین این اثر هنری به کارگردانی مارتین اسکورسیزی پرداخته و از زیبایی‌شناختی سیاه و سفید و همچنین طراحی تولید آن تمجید کرده است. این فیلم اقتباسی از زندگی‌نامه لاموتا بوده که توانست هشت نامزدی اسکار را بدست بیاورد و دو جایزه را نیز کسب کند.

۸. فیلم مرد سوم (The Third Man) – محصول سال ۱۹۴۹

فیلم The Third Man "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم The Third Man

یکی از بهترین فیلم‌ها با امتیاز بالا در وب سایت IMDb، فیلم «مرد سوم» است که در بین بهترین فیلم‌های راجر ایبرت قرار گرفته است. این فیلم رازآلود و نوآر داستان هولی مارتینز با بازی جوزف کاتن در وین پس از جنگ را روایت می‌کند که درباره مرگ دوستش به نام هری لایم با بازی اورسن ولز تحقیق می‌کند. این شاهکار سینمایی توانسته توجه راجر ایبرت و همچنین بیننده‎‌های بسیار زیادی در دهه‌های مختلف را به خودش جلب کند.

راجر ایبرت در نقد خودش به تجربه سینمایی فیزیکی که هنگام تماشای این فیلم با آن مواجه شده، اشاره کرده است و این این موضوع را برجسته کرده که تماشای فیلم و رفتن به سینما تا چه اندازه اهمیت دارد. او گفته: «این فیلم در محراب عشق من به سینما قرار دارد.»

۹. فیلم ۲۸ سال به بالا (۲۸ Up) – محصول سال ۱۹۸۴

فیلم 28 Up "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
مستند ۲۸ Up

یکی دیگر از آثاری که شاید بیننده‌های زیادی با آن آشنایی نداشته باشند، مستند «۲۸ سال به بالا» است که یک اثر بیوگرافی به شمار می‌رود و در آن، کارگردان مایکل آپتد با گروهی از افراد بزرگسال و بریتانیایی در چندین بازه زمانی هفت ساله مصاحبه می‌کند. این اثر با بیش از دو ساعت زمان، یک مستند طولانی محسوب می‌شود اما تماشای آن ارزشمند است چراکه تکامل موضوعات مختلف در طی تقریبا ۳۰ سال را به تصویر می‌کشد.

فیلم «۲۸ سال به بالا» نمونه‌ای عالی از آن است که چطور فیلمسازی می‌تواند پلی بین دوران و زمان‌های مختلف باشد. آزمایش آپتد شبیه چیزی بود که مخاطبان یا راجر ایبرت در آن زمان همانند آن را ندیده بودند و همین نیز باعث شده تا این فیلم از دیدگاه راجر ایبرت برجسته و درخشان باشد.

۱۰. فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey) – محصول سال ۱۹۶۸

فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (2001: A Space Odyssey) "بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب راجر ایبرت"
فیلم ۲۰۰۱ A Space Odyssey

فیلم «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» یک اثر نمادین، با امتیاز بالا و درخشان است که توسط استنلی کوبریک ساخته شده و بیننده‌ها را با یک سفینه به فضا و زمان می‌برد. در این سفینه، دو مرد و یک هوش مصنوعی به نام H.A.L 9000 حضور دارند که به سیاره مشتری فرستاده شدند تا یک شیء مرموز را کاوش و درک کنند.

فیلم «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» توانست جایزه بهترین جلوه‎‌های بصری اسکار را از آن خودش کند و استاندارد بالاتری برای استفاده از تکنولوژی در داستان‌سرایی سینمایی ایجاد کند. راجر ایبرت از این فیلم به عنوان «نقطه عطفی از فیلمسازی غیرروایی و شاعرانه یاد کرده که در آن، پیوندها توسط تصاویر ایجاد می‌شوند، نه دیالوگ یا طرح داستان.»

در این مطلب به معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما به انتخاب منتقد فقید و برجسته راجر ایبرت پرداختیم. نظر شما درباره این آثار چیست؟

منبع: کولایدر