کد خبر : 2269
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 - 16:24

تاکید رئیس جمهور بر رونق اقتصاد هنر/ قول مساعد دولت برای تأمین کمبود‌های موزه هنر معاصر

تاکید رئیس جمهور بر رونق اقتصاد هنر/ قول مساعد دولت برای تأمین کمبود‌های موزه هنر معاصر

در بازدید رئیس جمهور از موزه هنر‌های معاصر تهران، صحبت‌هایی در خصوص حمایت از هنر‌های تجسمی مطرح شد. سنترسینماپرس– نمایشگاه «آینه در آینه» مروری بر تحولات هنر معاصر ایران بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۳ است که روز سه شنبه ۲۸ دی به عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در موزه هنر‌های معاصر تهران

سنترسینماپرس– نمایشگاه «آینه در آینه» مروری بر تحولات هنر معاصر ایران بین سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۳ است که روز سه شنبه ۲۸ دی به عنوان بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در موزه هنر‌های معاصر تهران افتتاح شد.

در این نمایشگاه ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کالیگرافی از هنرمندانی چون ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، نیلوفر قادری نژاد، کاظم چلیپا، حبیب‌الله صادقی، سیروس مقدم، پروانه اعتمادی، اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، وحید تاج‌فر، مسعود سعدالدین، منوچهر صفرزاده، حسین خسروجردی و ایرج اسکندری در معرض تماشا قرار گرفته اند.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه آینه در آینه بود. او چند روز پیش به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس موزه هنر‌های معاصر تهران از آثار هنر اعتراضی ایران (نمایشگاه آینه در آینه) بازدید و پس از آن با چند تن از هنرمندان این عرصه گفتگو کرد.

مجتبی آقایی عکاس از هنرمندان حاضر در بازدید رئیس جمهور از موزه هنر‌های معاصر تهران بود که این اقدام را در نشان دادن توجه دولت به هنر مهم دانست.

به گفته آقایی این یک بازدید و جلسه تشریفاتی بود که هنرمندان تجسمی را به توجه دولت سیزدهم نسبت به هنر خوش بین کرد، حال عملی شدن اهداف دولت برای توسعه هنر، به پشتکار و پیگیری‌های وزارت ارشاد بستگی دارد.

تاکید رئیس جمهور بر رونق اقتصاد هنر/ آقای رئیسی برای تامین کمبود‌های موزه هنر معاصر مساعدت می‌کنند

آقایی با بیان اینکه آقای رئیسی از وزیر ارشاد خواست نظرات هنرمندان را جمع‌بندی و براساس آن طرح‌های موثر و جریان ساز در زمینه اقتصاد هنر را ارائه کند، ابراز داشت: حدود ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما تاکنون یک دانشنامه یا دایره‌المعارف از هنر انقلاب تدوین نشده است. نمایشگاه «آینه در آینه» آثار شاخص آن زمان را مرور کرده است. نفس برگزاری این نمایشگاه و آثارش بسیار درست بود، اما کار در حوزه هنر انقلاب می‌توانست عمیق‌تر باشد.

او با اشاره به بحث اختصاص یک درصد از بودجه سازمان‌های دولتی و مجموعه‌های خصوصی به خرید و فروش اثر هنری که دو بار در مجلس تصویب شده، اما به اجرا نرسیده است، یکی از سرفصل‌های مهم وزارت ارشاد را پیگیری این طرح برای رونق اقتصاد هنر دانست.

علیرضا کریمی صارمی عکاس و استاد دانشگاه هم از تاکید رئیس جمهور به رونق اقتصاد هنر که منجر به حل مشکلات معیشتی هنرمندان می‌شود، خبر داد.

به گفته او مطالبه هیچ یک از هنرمندان حاضر در بازدید آقای رئیسی از موزه هنر‌های معاصر شخصی نبوده است. نگارگران تاسیس یک موزه برای هنر نگارگری را مطالبه کرده‌اند. رئیس جمهور هم به برگزاری نمایشگاه‌ها و افزایش تعاملات فرهنگی با جوامع بین‌الملل برای رونق هنر ایران تاکید کرده است.

تاکید رئیس جمهور بر رونق اقتصاد هنر/ آقای رئیسی برای تامین کمبود‌های موزه هنر معاصر مساعدت می‌کنند

صارمی هم معتقد است که مباحث مد نظر رئیس جمهور تنها با اراده و اقدام وزارت ارشاد جامه عمل می‌پوشد.

احسان آقایی رئیس موزه هنر‌های معاصر تهران بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه آینه در آینه را اولین حضور و مشارکت ایشان در یک رویداد هنری بعد از انتخاب به عنوان رئیس دولت عنوان کرد.

به گفته آقایی، توجه دولت آقای رئیسی به هنر‌های تجسمی که همواره مهجورتر از سینما و تئاتر و موسیقی بوده است، پیام مستقیم و باور به ظرفیت‌های تجسمی در انتقال مفاهیم ارزشی و فرهنگ ملی، پیام غیر مستقیم بازدید رئیس جمهور از موزه هنر‌های معاصر تهران بوده است.

رئیس موزه هنر‌های معاصر تهران نمایشگاه آینه در آینه را نمایشی فاخر از هنر فاخر انقلاب عنوان کرد و گفت: من از آقای وزیر خواستم که آقای رئیسی را برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کنند، خوشبختانه با پیگیری ایشان این اتفاق افتاد.

به گفته او، نیاز مستمر موزه‌ها به مرمت از مباحثی بود که درباره آن با آقای رئیسی صحبت شد. همچنین نیازمندی‌های موزه برای تکمیل مراحل مرمت اعلام گردید و آقای رئیس جمهور هم قول مساعدت برای تامین آن‌ها دادند.