کد خبر : 1149
تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 - 4:00

جشنواره فیلم روتردام از ۱۲ تا ۱۶ خرداد ترکیبی برپا می‌شود/حضور نمایندگانی از ایران

جشنواره فیلم روتردام از ۱۲ تا ۱۶ خرداد ترکیبی برپا می‌شود/حضور نمایندگانی از ایران

  جشنواره بین المللی فیلم روتردام فهرست فیلم‌های حاضر در این دوره را که به صورت ترکیبی برگزار می‌شود، اعلام کرد. به گزارش سنترسینماپرس به نقل از اسکرین دیلی، پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام (IFRR) از ۲ تا ۶ ژوئن (۱۲ تا ۱۶ خرداد) به صورت ترکیبی از رویدادهای فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود.

 

جشنواره فیلم روتردام ترکیبی برپا می‌شود/حضور نمایندگانی از ایران

جشنواره بین المللی فیلم روتردام فهرست فیلم‌های حاضر در این دوره را که به صورت ترکیبی برگزار می‌شود، اعلام کرد.

به گزارش سنترسینماپرس به نقل از اسکرین دیلی، پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام (IFRR) از ۲ تا ۶ ژوئن (۱۲ تا ۱۶ خرداد) به صورت ترکیبی از رویدادهای فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود.

این برنامه ۵ روزه به دنبال بخش اول آنکه در ماه فوریه به صورت آنلاین برگزار شد، شکل می گیرد.

جشنواره روتردام ۶۰ فیلم را در بخش رقابتی ببر، رقابتی پرده بزرگ، کوتاه و بخش‌های لایم‌لایت به نمایش درمی‌آورد.

این رویداد که بخش دوم جشنواره ۲۰۲۱ محسوب می‌شود دربرگیرنده ۱۳۹ فیلم بلند، نیمه بلند و کوتاه است.

برنامه اصلی جشنواره این بود که در ماه ژوئن به صورت فیزیکی برگزار شود اما واینا کالویرسیک مدیر جشنواره در برنامه کنفرانس مطبوعاتی که دیروز سه شنبه برگزار شد گفت برگزاری به این شکل به دلیل وضعیت کووید در هلند، جای سوال دارد.

وی افزود: با مقامات در ارتباط مستقیم هستیم تا بدانیم در زمان برگزاری جشنواره دقیقاً چه حالتی مجاز خواهد بود. با توجه به تغییر شرایط پیش بینی این امر از حالا کمی دشوار است.

وی بر این امر تاکید کرد که احتمال باز شدن سینماها نیز در حال حاضر واقعاً کم است و به همین دلیل جشنواره به صورت رویدادی ترکیبی از دو شکل فیزیکی و آنلاین برگزار می‌شود.

امسال ۲۶ عنوان در بخش جدید «هاربور» یا «بندر» به نمایش درمی‌آید. این بخش با توجه به اینکه بندر به عنوان ستون شهر روتردام محسوب می‌شود، چنین نام گرفته تا به عنوان ستون جشنواره شناخته شود.

برای بخش افتتاحیه و اختتامیه نیز فیلم‌ها انتخاب شده‌اند و فیلم مونا فستولد کارگردان و بازیگر نروژی با عنوان «جهان می‌آید» روز ۲ ژوئن جشنواره را آغاز می کند. فیلم هیروتا یوسوکی کارگردان ژاپنی که انیمیشن بلند با عنوان «پوپل از شهر چیمنی» است پایان بحش جشنواره در روز ۶ ژوئن خواهد بود.

دومینیک گراف کارگردان آلمانی و یاسمیلا ژبانیچ کارگردان بوسنیایی سازنده فیلم «کجا می‌روی آیدا؟» از جمله مهمانان امسال جشنواره هستند که در پنل‌های گفت و گوی جشنواره شرکت می‌کنند. پالاوی پال فیلمساز هندی هم سخنرانی آزاد خواهد داشت و فیلم جدیدش با عنوان «خرگوش نابینا» درباره خشونت پلیس در دهلی در جشنواره نمایش داده می‌شود.

از رویدادهای خاص دیگر جشنواره نمایش ۴ فیلم بلند مهم از دوره‌های پیش جشنواره است که شامل «شیرین» ساخته جین کمپیون کارگردان نیوزیلندی که در سال ۱۹۹۰ جشنواره به نمایش درآمد، «شب روی زمین» ساخته جیم جارموش کارگردان آمریکایی از سال ۱۹۹۲ جشنواره، «دفتر خاطرات گران بها» ساخته نانی مورتی کارگردان ایتالیایی از سال ۱۹۹۵ جشنواره و «نبرد سلطنتی» ساخته فوکاساکو کینجی کارگردان ژاپنی از سال ۲۰۰۱ خواهد بود.

از فیلم «پسر» ساخته نوشین معراجی در بخش آینده روشن جشنواره نام برده شده است.

«گنجینه‌های گوهر» ساخته ابراهیم گلستان، «گوزن‌ها» ساخته مسعود کیمیایی، «شطرنج باد» ساخته محمدرضا اصلانی، «جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری، «ابر بارانش گرفته» ساخته مجید برزگر، «سکوت» ساخته امیرعلی نوایی، «یک تصویر و دو پرده» ساخته ساناز سهرابی و «میترا» ساخته کاوه مدیری محصول هلند، دیگر فیلم‌های کارگردان‌های ایرانی حاضر در این رویداد معتبر هستند.