کد خبر : 2088
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1400 - 20:22

سخنان صریح رئیس سازمان سینمایی؛ دوران پدرخواندگی در سینما گذشته است/ افزایش چشمگیر بودجه تولید مستند

سخنان صریح رئیس سازمان سینمایی؛ دوران پدرخواندگی در سینما گذشته است/ افزایش چشمگیر بودجه تولید مستند

محمد خزاعی در اختتامیه جشنواره سینما حقیقت گفت: سینمای ایران متعلق به ۱۰ هزار نفر است و نمی‌توانیم بپذیریم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰-۳۰ نفر باشد. به گزارش سنترسینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت گفت: مهم‌ترین موضوعی که در دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ دنبال می‌کنیم

سخنان صریح رئیس سازمان سینمایی؛ دوران پدرخواندگی در سینما گذشته است/ افزایش چشمگیر بودجه تولید مستند

محمد خزاعی در اختتامیه جشنواره سینما حقیقت گفت: سینمای ایران متعلق به ۱۰ هزار نفر است و نمی‌توانیم بپذیریم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰-۳۰ نفر باشد.

به گزارش سنترسینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت گفت: مهم‌ترین موضوعی که در دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ دنبال می‌کنیم گفتمان جدیدی است که روی آن کار می‌کنیم؛ گفتمان انقلابی، نهضت تولید محتوایی و مضامینی که براساس سیاست‌ها و راهبردهایی که به ما ابلاغ شده را در دستور کار قرار می‌دهیم؛ البته این موضوع به معنای ایجاد محدودیت برای سینماگران نیست. بلکه تلاش می‌کنیم تا کمک کننده باشیم.

وی ادامه داد: در این ۶۰ روز جلسات متعددی با مستندسازان داشتم و در همین جلسات متوجه شدم مهم‌ترین دغدغه آنان عرضه و اکران فیلم مستندشان است. می‌گفتند ما مستند تولید می‌کنیم اما در جشنواره حقیقت یا تلویزیون برخی از این آثار نمایش داده می‌شوند و پلتفرم‌ها هم نیز با هزینه بسیار اندکی فیلم‌های ما را می‌خرند. بنده از آقای حمیدی‌مقدم می‌خواهم با صنوف جلسه بگذارند و برنامه مدونی تهیه کنند تا به راهکاری برای این موضوع برسیم که سینمای مستند چگونه بهتر دیده می‌شود.

خزاعی با اشاره به افزایش بودجه تولید در سینمای مستند گفت: با حمایت آقای وزیر برنامه‌هایی داریم. اگرچه بودجه سینما هیچ افزایشی نداشته اما سال بعد، سال جهش تولید خواهد بود و این قول را می‌دهم که بودجه مستند فقط در بخش تولید رشد چشمگیری داشته باشد. هم‌چنین از آقای حمیدی‌مقدم درخواست دارم برای عرضه بیرون‌برد مستندها در عرصه بین‌المللی فکری کنند تا بتوانیم مستندهایمان را در جشنواره‌ها و تلویزیون‌های خارجی به نمایش دربیاوریم.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این مدت ۶۰ روزه بیش از ۵۰۰ نفر را ملاقات کردم که عمدتاً از سینماگران، دست اندرکاران تولید و مردم بودند. جالب اینجاست که همگی از شرایط موجود ناراضی بودند و حتی یک نفر را ندیدم که بگوید من از این وضعیت راضی‌ هستم. با بررسی که درباره این گله‌مندی‌ها داشتم متوجه شدم ریشه این موضوع در تساهل و تسامحی بوده که پیشتر در سازمان سینمایی وجود داشته است و سبب ایجاد دغدغه‌هایی در گروه‌های مختلف شده است.

وی تاکید کرد: بحث دیگر این است که سینمای ایران متعلق به ۱۰ هزار نفر است و نمی‌توانیم بگوییم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار ۲۰-۳۰ نفر باشد. دوران پدرخواندگی در سینمای ایران تمام شده است، اکنون سینمای ما به پدری نیاز دارد که خوب بشنود و خوب عمل کند و عدالت را رعایت کند. امروز در سینمای ایران قوانین حکم‌فرماست، باید بگویم که دوران تلفن زدن و سفارش کردن تمام شده و قوانین حکمفرماست.

خزاعی بیان داشت: درب سازمان سینمایی و مدیران آن به روی همه افراد با هر سلیقه‌ای باز است. همه می‌توانند مشکلات خود را در میان بگذارند و آنها را به بحث و گفت‌وگو بگذاریم. این مأموریتی است که دولت به ما داده و باید آن را انجام دهیم.

رئیس‌سازمان سینمایی با اشاره به فیلمسازان شهرستانی و کمبودهایی که در شهرستان‌ها وجود دارد گفت: نگران چشم‌های منتظر فیلمسازانی هستم که در شهرستان‌ها هستند. نگران هنرمندان بدون رانتی هستم که درهای مختلف را به روی خود بسته می‌بینند و نگران فیلمسازان مستقلی هستم که از ادامه راه ناامیدند. نگران خانواده‌های ارجمندی هستم که به سختی روزگار می‌گذرانند. من نگران مسائل و مشکلات هنرمندان و فیلمسازان هستم، چرا که خود را عضوی از این خانواده می‌دانم. البته به آینده امیدوارم و سال ۱۴۰۱ سال رونق تولید خواهد بود. علیرغم همه این دغدغه‌ها امیدوارم که با همدلی تک تک شما روزهای خوبی را رقم بزنیم.

خزاعی سخنان خود را با خاطره‌ای از شهید سلیمانی به پایان رساند و گفت: فیلمسازی را می‌شناسم که علاوه بر شغل مستندسازی در بسیاری از مناطق محروم کرمان و سیستان و بلوچستان به امور مردم رسیدگی می‌کند. برایم تعریف می‌کرد که «روزی از سیستان به کرمان می‌آمدم و با خود گفتم که سر مزار شهید سلیمانی بروم. به آنجا رفتم و از شهید خواهش کردم که به خوابم بیاید. چند شب بعد ایشان را در خواب دیدم در حالی که لبخندی به لب داشت و به نقطه‌ای اشاره می‌کرد.

وی اضافه کرد: ماجرا گذشت و چند روز بعد در همین استان بودم که وارد روستایی کم جمعیت شدم، پیش آنان رفتم و ازشان پرسیدم که نام روستایتان چیست؟ پیرمردی در بین آنها جواب داد: اسم روستای ما حاج قاسم سلیمانی است. علت را جویا شدم و به من گفتند که ما از اشرار بودیم، حاج قاسم ما را ساماندهی کرد و در روستایی اسکان داد. اما حال که او از دنیا رفته، هیچکس حالی از ما نمی‌پرسد.» مشکل آنان بی‌آبی بود و بچه‌های جهادی آن مشکل را برطرف می‌کنند. این اتفاق نشان می‌دهد که شهدا زنده هستند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه جشنواره سینما حقیقت گفت: تمام تلاشمان را معطوف به این موضوع کردیم که در تمام بخش‌های تولید حوزه‌های فرهنگی و هنری گام‌های مهمی برداریم. رویکرد دولت بر بسط مسیر آزاداندیشی، تولیدات انبوه و با کیفیت در حوزه‌های مختلف است. گزارشی که از دبیر جشنواره سینما حقیقت گرفتم، جای افتخار در سینمای مستند دارد. کارهای مهمی صورت گرفته و واقعیات به تصویر کشیده شده است البته نیاز جامعه امروز ایرانی امید است و مأموریت جامعه فرهنگی هنری ما به میدان آوردن همین موضوع است.

وی ادامه داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید دو کار مهم را انجام دهد. یکی پشتیبانی جدی و تمام قد از هنرمندان مستندساز است و دیگری تلاش برای بازنمایی زحماتی است که صورت گرفته است. وقتی این گزارشات را دیدم حسرت خوردم که چرا این مستندها را از نزدیک ندیدم. به نظرم مستندی که درباره آسیب‌های اجتماعی ساخته شده است باید در هیئت دولت دیده شود. مستند چیزی است که نه در آن اغراق دیده می‌شود، نه بزرگنمایی. اگر شورای اجتماعی تشکیل می‌شود و می‌خواهد برای ناهنجاری‌های اجتماعی تصمیم بگیرد، نمی‌تواند در اتاق بسته بنشیند و تصمیم بگیرد و این مستندها کمک‌کننده به آنان است. خوشحالم که دیدم نیروی انتظامی دغدغه داشته و به مستندهایی با محوریت آسیب‌های اجتماعی جایزه می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: سینمای حقیقت باید آینه تمام نما باشد. هم مشکلات را به تصویر بکشد و هم به جامعه امید بدهد. جامعه ما نیازمند امید است و امیدوارم سینمای مستند در این مسیر گام بردارد.