کد خبر : 655
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1399 - 18:37

خداحافظی با ترامپ/سرگیجه پنتاگون حین بازی با اعصاب کنگره

خداحافظی با ترامپ/سرگیجه پنتاگون حین بازی با اعصاب کنگره

  شمارش معکوس برای تحویل کاخ سفید به مستاجر جدید آغاز شده حال آنکه ترامپ قصد دارد مراسم خداحافظی خود را به نمایش سردرگمی و ماجراجویی در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی تبدیل کند. سنترسینماپرس: عادت داشتیم به گوشه و کنایه از او با عنوان «خاص» یاد کنیم؛ فردی که استثناگرایی آمریکایی را به اوج خود رساند و با

 

خداحافظی با ترامپ/سرگیجه پنتاگون حین بازی با اعصاب کنگره

شمارش معکوس برای تحویل کاخ سفید به مستاجر جدید آغاز شده حال آنکه ترامپ قصد دارد مراسم خداحافظی خود را به نمایش سردرگمی و ماجراجویی در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی تبدیل کند.

سنترسینماپرس: عادت داشتیم به گوشه و کنایه از او با عنوان «خاص» یاد کنیم؛ فردی که استثناگرایی آمریکایی را به اوج خود رساند و با خروج از پیمان‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، این حس کاذب را به مردم آمریکا منتقل کرد که «اولویت» با خودشان است و در برابر جامعه بشری هیچ مسئولیتی ندارند.

این روزها هم دونالد ترامپ- همان که از سوی مجله آلمانی «اشپیگل» لقب بزرگترین بازنده سال را گرفته- در هر دو عرصه داخلی و بین‌المللی مشغول تدارک خیمه‌شب بازی است. از یک سو، با طرح ادعای تقلب انتخاباتی بر طبل رسوایی دموکراسی آمریکایی می‌کوبد و طرفدارانش را به اعتراض خیابانی و اخلال در کار کنگره از راه به چالش کشیدن پیروزی جو بایدن دعوت می‌کند و از سوی دیگر، تنها ۱۵ روز مانده به واگذاری کاخ سفید به مستأجر بعدی، به دنبال مسموم کردن فضای منطقه از راه تنش‌آفرینی در خلیج فارس است.

گمان نمی‌کنم بازخوانی رفتارها و ادعاهای ترامپ در حوصله هیچیک از ما بگنجد اما احتمالاً بعدها او را به عنوان مردی به یاد خواهیم آورد که «زیاد» حرف می‌زد و اغلب، دولت واشنگتن را به تناقض‌گویی می‌انداخت.

مثلاً همین دو هفته پیش بود که مایک پمپئو رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا، در ماجرای حملات سایبری به وزارتخانه‌های این کشور، انگشت اتهام را به سمت روسیه نشانه رفت. اما حتی به اندازه یک نیم روز هم طول نکشید که ترامپ دست به توئیتر برد و گفت: حمله سایبری کار چین بود!

اکنون که دوره خوش‌نشینی در کاخ سفید تمام شده و وقت خداحافظی با مردی رسیده که حضورش در صحنه سیاست بی‌شباهت به یک طنز تلخ نبود؛ بد نیست به طور خاص به دردسرهایی اشاره کنیم که در آستانه رفتن، رقم زده است.

نقش فرمایشی آقای معاون / خائن یا خادم

شاید مضحک به نظر بیاید اما این روزها هیچکس به اندازه «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا گیج و درمانده نیست. قرار است او در جلسه تشریفاتی کنگره آمریکا که روز ۶ ژانویه برگزار می‌شود، در مقام رئیس سنا، نقشی نمایشی را ایفا کند که به منزله ابلاغ رسمی نظر کالج الکترال مبنی بر پیروزی بایدن با ۳۰۶ رأی الکترال است. گفته بودند که او در موعد تعیین شده، پیروزی بایدن را تائید می‌کند و بعد تا آرام شدن اوضاع به خاورمیانه سفر می‌کند. به همین دلیل شماری از طرفداران جمهوریخواه ترامپ در اقدامی نافرجام از او به دیوان عالی شکایت کردند که رد شد. با تشدید فشارها، بعد از ۲ ماه سکوت و طفره رفتن از هرگونه ابراز نظر درباره نتیجه انتخابات آمریکا، پنس با صدور بیانیه‌ای از آنها که قصد به چالش کشیدن پیروزی بایدن را دارند دفاع کرد حال آنکه این دلجویی منافاتی با مُهر تائید زدن به حکم ریاست‌جمهوری بایدن ندارد.

فروپاشی یک حزب / دشمن خودی است

۱۴۰ نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان و ۱۱ سناتور قرار است در روز ۶ ژانویه، پیروزی بایدن را به چالش بکشند. به این ترتیب، روند تائید نتیجه کالج الکترال که به طور معمول حدود یک ساعت زمان می‌برد، در خوش‌بینانه‌ترین شرایط ۱۲ ساعت به درازا خواهد کشید.

خود ترامپ هم قرار است در جمع معترضان خیابانی حضور پیدا کند. اما مسئله آن است که کنترل مجلس نمایندگان در اختیار حزب دموکرات است و همزمان، «میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوریخواه سنا که زمانی متحد نزدیک ترامپ بود؛ به دشمن او تبدیل شده تا آنجا که چند روز پیش وتوی رئیس‌جمهور آمریکا درباره بودجه نظامی را شکست.

پیشتر، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا با متهم کردن ترامپ به تلاش برای فروپاشی حزب جمهوریخواه، گفته بود: او با حمله به جمهوریخواهانی که حلقه دستش را نمی‌بوسند، آتش هیزم را برای سوزاندن جنازه سیاسی خودش، روشن کرده است.

گرفتاری جدید در جورجیا / ترامپ علیه ترامپ

مکالمه ضبط شده ترامپ با محوریت اصرار برای ابطال آرای ایالت کلیدی جورجیا لو رفت

دیروز یکشنبه، مکالمه ضبط شده‌ای از رئیس جمهور آمریکا منتشر شد که در آن از «برد رافنسپرگر» وزیر داخلی ایالت جورجیا خواست تا نتیجه انتخابات را در این ایالت ابطال کند.

ترامپ در بخشی از این مکالمه از طرف مقابل می‌خواهد که ۱۱ هزار و ۷۸۰ رأی به نفعش پیدا کند تا وی در این ایالت کلیدی پیروز شود حال آنکه رافنسپرگر همچنان بر عادلانه بودن نتیجه به نفع بایدن دموکرات اصرار می‌کند.

قانون ایالتی جورجیا دارای دو ماده است که درخواست تقلب در انتخابات و توطئه برای ارتکاب تقلب در انتخابات را جرم تلقی می‌کند.

قوانین فدرال نیز خریداری، تبانی و دستکاری در آرا برای جعل و تقلب را جرم و شخص شناخته شده در این روند را مورد مجازات قرار می‌دهد.

از آنجا که درخواست ارائه شده به مقامات جورجیا، نقض قوانین ایالتی و فدرال است؛ در حال حاضر ترامپ نه تنها بازنده، بلکه مجرم هم هست!

ارتش آمریکا در دوراهی انتخاب / له یا علیه مردم

۱۰ وزیر دفاع پیشین آمریکا درباره نظامی کردن روند انتخابات هشدار دادند

«کریستوفر میلر» کفیل وزارت دفاع آمریکا پیش از آغاز تعطیلات سال نو میلادی، بدون هماهنگی قبلی، تعامل با تیم بایدن را به حال تعلیق درآورد. تداوم کارشکنی‌ها از سوی او موجب شد تا جمعی ۱۰ نفره از وزرای دفاع اسبق آمریکا با صدور بیانیه‌ای، از او بخواهند به جای یک شخص یا حزب خاص، به مردم آمریکا وفادار باشد. همچنین آنها خطرات دخالت ارتش در روند انتخاباتی آمریکا را هم گوشزد کردند.

البته این نخستین بار نیست که ترامپ به دنبال سوء‌استفاده از ارتش برای پیشبرد اهداف خود است. فراموش نکنیم که یکی از دلایل اخراج «مارک اسپر» وزیر دفاع سابق آمریکا، مخالفت او با استفاده از ارتش در سرکوب تظاهرات‌های ضدنژادپرستی بود.

بلاتکلیفی «نیمیتز» / پنتاگون به سرگیجه افتاد

در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ و در آستانه بزرگداشت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، ترامپ با محاسبات غلطی که از سوی رژیم صهیونیستی دیکته می‌شود به دنبال افزایش تنش در رابطه با ایران است. اعزام دو بمب‌افکن راهبردی به منطقه و عبور زیردریایی هسته‌ای آمریکا از تنگه هرمز از جمله اقدامات تحریک آمیز واشنگتن در روزهای اخیر بوده است. از سوی دیگر، تصمیم پنتاگون مبنی بر خروج ناو هواپیمابر «یواس‌اس نیمیتز» از منطقه که در ناهماهنگی با ۲ اقدام دیگر بود؛ این گمانه زنی را به وجود آورد که در داخل وزارت دفاع آمریکا موضع‌گیری واحدی در قبال ایران وجود ندارد. به همین دلیل، کفیل پنتاگون برای اینکه مانع از علنی شدن اختلافات داخلی این وزارتخانه شود؛ صبح امروز برنامه خروج نیمیتز را تعلیق کرد.

نکته پایانی

هنوز نمی‌دانیم ترامپ در فرصت باقی مانده از دوره زمامداریش چه دردسرهای تازه‌ای را برای آمریکا و جهان رقم خواهد زد. آنطور که از ظواهر امر پیداست او می‌خواهد در روند انتقام‌جویی از مخالفانش، تا جایی که امکان دارد هزینه‌های داخلی و خارجی دولت‌های بعدی واشنگتن را افزایش دهد. این ۱۵ روز هم در چشم به هم زدنی می‌گذرد و ادعاهای مردی که زیاد حرف می‌زد؛ به رسم امانت و عبرت، به حافظه تاریخ سپرده خواهد شد.