کد خبر : 2801
تاریخ انتشار : جمعه 18 شهریور 1401 - 13:22

۲۰ کشور فیلم‌هایشان را به اسکار معرفی کردند/ فهرست مدعیان جدید

۲۰ کشور فیلم‌هایشان را به اسکار معرفی کردند/ فهرست مدعیان جدید

شمار کشورهایی که فیلم منتخب خود را برای شرکت در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ معرفی کردند به ۲۰ رسید. به گزارش سنترسینماپرس ، الجزایر، یونان، مجارستان، اسلوونی، تونس و اوکراین کشورهایی هستند که در روزهای اخیر فیلم‌های منتخب خود را برای شرکت در رقابت اسکار نود و پنجم معرفی کرده‌اند. اوکراین با فیلم «کلوندایک» ساخته

شمار کشورهایی که فیلم منتخب خود را برای شرکت در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ معرفی کردند به ۲۰ رسید.

به گزارش سنترسینماپرس ، الجزایر، یونان، مجارستان، اسلوونی، تونس و اوکراین کشورهایی هستند که در روزهای اخیر فیلم‌های منتخب خود را برای شرکت در رقابت اسکار نود و پنجم معرفی کرده‌اند.

اوکراین با فیلم «کلوندایک» ساخته مارینا ار گورباخ به اسکار می‌رود. این درام جنگی پیش از این جایزه بهترین کارگردانی سینمای جهان را از جشنواره ساندنس گرفته و در برلیناله جایزه پانوراما و در سارایوو هم جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است. این فیلم محصول مشترک ترکیه و اوکراین و داستانش درباره یک خانه مسکونی در مرز اوکراین و روسیه در بحبوحه نبرد هوایی سال ۲۰۱۴ است. اوکراین تاکنون ۱۴ بار در رقابت اسکار شرکت کرده است.

مجارستان با «محاصره» ساخته آدام توسر به اسکار می‌رود. این درام تصویرگر ماجرایی واقعی از اولین نخست وزیر منتحب این کشور را در یک مقطع تاریخی است. این کشور ۲ بار جایزه اسکار را در سال ۱۹۸۱ برای «مفیستو» ساخته‌ای ستوان سابو و سال ۲۰۱۴ برای «پسر شائول» ساخته لاسلو نمس برده و به جز آن ۸ بار نامزدی را کسب کرده است.

یونان با «میدان‌های مغناطیسی» وارد اسکار شده است. این فیلم ساخته یورگوس گوسیس و درباره سفر خیابانی ۲ نفر برای دفن یک میدان فلزی مرموز است و موفق به کسب چند جایزه از جوایز سینمایی آیریس شده است. یونان تاکنون ۴۰ بار در اسکار شرکت کرده و ۵ بار به فهرست نامزدهای راه یافته اما هرگز برنده جایزه نشده است.

الجزایر با «برادران ما» ساخته راچید بوچارب به اسکار می‌رود. این کشور اولین بار در سال ۱۹۶۹ در اسکار حضور یافت و همان سال با فیلم «زد» ساخته کوستا گاوراس برنده اسکار شد. الجزایر تاکنون ۲۱ بار در این رقابت شرکت کرده است. بوچارب تاکنون ۴ فیلم در اسکار داشته که با آن‌ها در سال ۱۹۹۵، ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ نامزدی اسکار را کسب کرده و امیدوار است امسال هم این اتفاق رخ دهد. فیلم «برادران ما» که امسال در کن به نمایش درآمد تحت تاثیر داستان مالیک اوسکین مرد جوانی که در پی تظاهرات دانش‌آموزان در سال ۱۹۸۶ توسط پلیس کشته شد، ساخته شده است.

اسلوونی فیلم «ارکستر» ساخته ماتوژ لوزار را به اسکار معرفی کرده است. این فیلم داستانی درباره اعضای پرشور یک ارکستر بادی را برای حضور در یک جشنواره موسیقی در اتریش را تصویر می‌کند. هر یک از اعضای ارکستر مشکلات و رویاهای خود را دارد که شادی، غم، ترس، شفقت، رویاهای تحقق نیافته و امید از جمله آنهاست.

تونس با «زیر درختان انجیر» به اسکار می‌رود. این فیلم ساخته اریگ سحیری درباره زندگی گروهی از زنان تونسی است که شغلشان انجیرچینی است. این فیلم امسال در بخش دوهفته کارگردان‌های کن به نمایش درآمد و در جشنواره ونیز سال پیش موفقیت زیادی کسب کرد و از حاضران در جشنواره تورنتوی امسال است.

پیشتر برزیل فیلم «مریخ یک» و بلغارستان فیلم «مادر» را به عنوان نماینده خود در رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ معرفی کرده‌اند.

کانادا، اکوادور، آلمان، ایرلند، ژاپن، لتونی، پاناما، لهستان، کره جنوبی، سوییس، تایوان و اروگوئه هم نمایندگان خود را به اسکار معرفی کرده‌اند.

فهرست نهایی متشکل از ۱۵ نامزد ۲۱ دسامبر اعلام می‌شود و پنج نامزد نهایی ۲۴ ژانویه معرفی می‌شوند. نود و پنجمین دوره جوایز اسکار ۱۲ مارس ۲۰۲۳ در دالبی تیاتر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.