کد خبر : 2654
تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 5:43

اعضای هیئت داوران جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۲ اعلام شد؛ لیلا حاتمی در کنار جولیان مور

اعضای هیئت داوران جشنواره‌ی ونیز ۲۰۲۲ اعلام شد؛ لیلا حاتمی در کنار جولیان مور

اسامی اعضای هیئت داوران هفتاد و نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم ونیز اعلام شد که در میان اسامی نام لیلا حاتمی نیز به عنوان یکی از داوران بخش اصلی به چشم می‌‌خورد.

جولیان مور بازیگر نام‌آشنای آمریکایی ریاست هیئت داوری بخش اصلی را بر عهده خواهد داشت. مور که به تازگی در فیلمی محصول A24 به نام «وقتی که نجات جهان را تمام کردی» به کارگردانی جسی آیزنبرگ در نخستین تجربه‌ی کارگردانی خود بازی کرده است و بعد از این هم در فیلمی به نام «Sharper» حضور خواهد داشت که آن هم محصول A24 است و کارگردانی آن بر عهده‌ی بنجامین کارون است و بازیگرانی چون سباستین استن و جان لیسگو حضور خواهند داشت، یکی از سینماگران پای ثابت این جشنواره به حساب می آید.

مور آخرین بار در سال ۲۰۱۷ و با فیلم «سابربیکن» جورج کلونی در شهر آبی ونیز حضور داشت. از سویی دیگر او برای بازی در نقش کتی ویتیکر در فیلم «دور از بهشت» تاد هینز توانست جایزه‌ی جام ولپی جشنواره‌ی ونیز برای بهترین بازیگر نقش اول زن را در سال ۲۰۰۲ از آن خود کند.

مور که برای بازی در فیلم «هنوز آلیس» برنده‌ی جایزه‌ی اسکار شده است، نخستین زن آمریکایی است که تمام جوایز بازیگری را از جشنواره‌ی‌های سینمایی معتبر اروپا دریافت کرده است. در کنار جایزه‌ی ونیز، مور جایزه‌ی بهترین بازیگر زن از جشنوراه‌ی برلین را برای فیلم «ساعت‌ها» استیون دالدری و از جشنواره‌ی کن نیز برای فیلم «نقشه‌های ستاره‌های سینما» دیوید کراننبرگ دریافت کرده است.

لیلا حاتمی هم که پیش از این داوری جشنواره‌ی کن در سال ۲۰۱۴ را در کارنامه‌ی خود دارد، به نخستین سینماگر ایرانی تبدیل شد که در دو جشنواره‌ی سینمایی معتبر جهان به عنوان داور حضور داشته است. کسی که توانست با فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در عرصه‌ی جهانی خوش بدرخشد و جایزه‌ی خرس نقره‌ای جشنواره‌ی برلین را از آن خود کند.

مور ریاست هیئت داوری هفت نفره را بر عهده خواهد داشت که متشکل از سه زن و چهار مرد است که در میان آن‌ها، نام کارگردان فرانسوی اودری دیوان که سال پیش برای فیلم درامی راجع به سقط جنین به نام «پیش‌آمد» برنده‌ی جایزه‌ی شیر طلایی ونیز شد، به چشم می‌خورد.

دیگر نام بزرگ این گروه کازوئو ایشی‌‌گورو، نویسنده و فیلم‌نامه‌‌نویس ژاپنی بریتانیایی است؛ کسی که رمان‌های تحسین‌شده‌ی «بازمانده‌ی روز»، «هرگز رهایم نکن» و «کلارا و خورشید» را در کارنامه‌ی نویسندگی خود دارد. کارگردان ایتالیایی لئوناردو دی کوستانزو که سال پیش با درام «قفس درون» که در زندان اتفاق می‌افتد در ونیز حضور داشت، ماریانو کوئن که او هم سال پیش با کمدی «مسابقه‌ی رسمی» با بازی پنه‌لوپه کروز و آنتونیو باندراس در ونیز حضور داشت و کارگردان و تهیه‌کننده‌ی اسپانیایی رودریگو سوروگوین که فیلم «مادر» او در سال ۲۰۱۹ در بخش افق‌های ونیز به نمایش در آمد، دیگر اعضای هیئت داوری ونیز ۲۰۲۲ هستند.

هفتاد و نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم ونیز از ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در این شهر زیبا برگزار خواهد شد و اسامی فیلم‌های حاضر در این جشنواره نیز در تاریخ ۲۶ جولای (۴ مرداد) اعلام خواهد شد.