کد خبر : 2407
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 فروردین 1401 - 11:18

تی‌یری فرمو: «عنکبوت مقدس» سیاسی نیست

تی‌یری فرمو: «عنکبوت مقدس» سیاسی نیست

سنترسینماپرس: تی‌یری فرمو، دبیرکل جشنواره کن، بعداز کنفرانس خبری دیروز در پاریس، در گفتگویی با یک نشریه به نکات جالبی اشاره کرد. خلاصه صحبت‌هایش به این شرح است: جشنواره کن معمولا بین ۵۵ تا ۶۰ فیلم را هر ساله در بخش رسمی قرار می‌دهد، فعلا ۴۹ فیلم که ۱۸ اثر آن در قسمت مسابقه است،

سنترسینماپرس: تی‌یری فرمو، دبیرکل جشنواره کن، بعداز کنفرانس خبری دیروز در پاریس، در گفتگویی با یک نشریه به نکات جالبی اشاره کرد.

خلاصه صحبت‌هایش به این شرح است: جشنواره کن معمولا بین ۵۵ تا ۶۰ فیلم را هر ساله در بخش رسمی قرار می‌دهد، فعلا ۴۹ فیلم که ۱۸ اثر آن در قسمت مسابقه است، اعلام شده بنابراین ده تا مانده و تعداد آثار مسابقه به ۲۰ عدد احتمالا خواهد رسید. آنچه که جالب است اینکه گوناگونی بسیاری شما در برنامه می بینید از جمله از مصر، ایران، ساحل عاج، کوستوریکا و غیره هستند. درباره مسایل سیاسی، ما همواره آرزو می‌کنیم که مسایل هنری را با سیاست قاطی نکنیم، اما در جهان امروز با توجه به مسایل اوکراین وغیره چیزهایی به هم گره می‌خورند. درباره اینکه آثار سیاسی انتخاب کرده‌ایم باید بگویم که مثلا فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی فیلم سیاسی نیست یک فیلم پلیسی راجع به قتل‌های زنجیره‌ای است اما درجامعه‌ای می‌گذرد که می‌خواهد مسایلی را روشن کند، سیاهی‌ها، شب وغیره که زیر آن پنهان هستند به نمایش بگذارد. همچنین در فیلم مصری «پسری از بهشت» به مطرح کردن رقابت در جوامع مذهبی می‌پردازد. چیزی که جالب است اینکه فیلم‌ها می‌توانند این مسایل را نشان دهند. ازسویی سینماگر متعهد روسی، کیریل سربرنسکی در فیلم «زن چایکوفسکی» که داستان و وقایع آن دراول قرن قبل می‌گذرد، همزمان کلاسیک و ‌مدرن است. این کارگردان که توانسه سرانجام از روسیه بیرون بیاید ‌فعلا در آلمان است امیدوارم به کن بیاید.

وقتی از فرمو سوال می‌شود که قرار بوده فیلم دیوید لینچ درجشنواره کن باشد چطورشد که حضوری نخواهد داشت؟ وی پاسخ می‌دهد: درباره کن راجع به آنها که حضور دارند صحبت می‌کنیم نه آنها که فیلمشان حضور ندارد!