جشنواره ونیز فیلمسازان روسی را تحریم نمی‌کند/همراهی با جشنواره کن

جشنواره فیلم ونیز اعلام کرد در واکنش به حمله روسیه به اوکراین از اوکراین حمایت می‌کند اما مانع حضور و نمایش آثار فیلمسازان مستقل روسی نمی‌شود.

به گزارش سنترسینماپرس به نقل از اسکرین دیلی، بی‌ینال ونیز که سازمانی است که جشنواره فیلم ونیز را نیز اداره می‌کند دیروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ضمن حمایت کامل از مردم اوکراین و صلح برای این کشور، با بیرون رفتن روسیه از نمایشگاه بعدی فضای بیشتری را به اوکراین اختصاص می‌دهد.

این جشنواره افزود اما وقتی صحبت از تحریم هنرمندان روسی است در هر زمینه‌ای باشد- که سینما هم از جمله آنهاست- این جشنواره تحریم همه‌جانبه را اعمال نمی‌کند.

به گفته مسئولان این جشنواره هنرمندان و نویسندگان برجسته‌ای در رشته‌های مختلف در سال‌های پیش مهمان این جشنواره بوده‌اند و هنوز هم درها به روی کسانی که مدافع صلح هستند و از آزادی بیان دفاع می‌کنند باز است.

همین موضع را جشنواره کن روز پیش اتخاذ و اعلام کرد. کن در بیانیه خود تصریح کرد همیشه در خدمت هنرمندان و متخصصان صنعت سینماست که صدای خود را برای محکوم کردن خشونت، سرکوب و بی‌عدالتی برای هدف اصلی دفاع از صلح وآزادی بلند می‌کنند.

سال پیش ونیز سکوی پرتاب ۲ فیلم اوکراینی بود که به نوعی به جنگ امسال ارتباط داشتند. «بازتاب‌ها» اثر والنتین واسیانوویچ درباره یک جراح اوکراینی که توسط نیروهای نظامی روسیه در منطقه درگیری قبلی در شرق اوکراین دستگیر شده بود و «کرگدن» ساخته اولگ سنتسف کارگردانی که پس از الحاق کریمه به اوکراین در دریای سیاه توسط روسیه دستگیر و چند سال زندانی شد.

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز از ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر برگزار می‌شود.