رئیس سازمان سینمایی ; سینماگران روایتگر اقدامات تروریستی و ضدانسانی باشند

رئیس سازمان سینمایی ; سینماگران روایتگر اقدامات تروریستی و ضدانسانی باشند
رییس سازمان سینمایی گفت:سینما امروز باید روایتگر مظلومیت شهدای اقدام تروریستی و همه فجایع ضدانسانی که در جای جای این کره خاکی از کرمان تا غزه از لبنان تا یمن و فلسطین رخ می دهد، باشد.

 

به گزارش سنترسینماپرس، محمد خزاعی شامگاه جمعه در اجتماع هنرمندان و سینماگران و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه در آئین اختتامیه جشنواره ملی نماز و نیایش به روایت دوربین در قم گفت: وقتی از سینما و فیلم حرف می زنیم با مولفه‌هایی چون فرم و محتوا سروکار داریم و یک اثر هنری باید دارای این هر دو مؤلفه و شاخصه باشد.

وی ادامه داد: در حوزه سینمای دینی قطعاً، باید به مقوله جهان بینی و نگاه به هستی و خدای متعال و اخلاق فردی و اجتماعی توجه کنیم.

به گفته وی، آثار شاخص و ماندگار به طور قطع، واجد این مختصات و مؤلفه‌ها هستند و سینمایی که جهان بینی و اخلاق انسانی را نادیده بگیرد به دام ابتذال و منفعت جویی صرف خواهد افتاد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه جشنواره نماز و نیایش پاسخی به یک نیاز فرهنگی جامعه است و می‌تواند عرصه‌ای برای بازنمایی و روایت قدرت معنوی دین در برابر انواع نحله های منحط و منحرف فکری باشد. افزود: تأثیر فیلم‌های دینی در تولید خودباوری و تلنگر به انسان‌ها برای رسیدن به مقام عبودیت و زندگی سالم و تلاش برای گام برداشتن در مسیر حق قابل اعتناست.

وی به جنایت تروریستی دردناک و تلخ کرمان اشاره کرد و ضمن همدردی با ملت داغدار و خانواده‌های شهدای این فاجعه ضد بشری خاطرنشان کرد: سینما امروز باید روایتگر مظلومیت شهدای این اقدام تروریستی و همه فجایع ضدانسانی باشد که در جای جای این کره خاکی از کرمان تا غزه از لبنان تا یمن و فلسطین رخ می‌دهد. سینما امروز باید تصویرگر شهادت دختر خردسال معصوم با کاپشن صورتی و گوشواره قلبی در جنایت کرمان باشد.

وی سپس خطاب به جامعه هنری و سینمایی تصریح کرد: شما سینماگران امروز رسالت خطیر و حساسی را بر عهده دارید. چرا که مهم‌ترین ابزار تبیین یعنی ابزار تأثیرگذار تصویرسازی و سینما را در اختیار دارید.

سینما، قدرتمندترین و در عین حال مخرب‌ترین سلاح در جهان امروز است

خزاعی با بیان اینکه سینما، قدرتمندترین،، عاطفی ترین و تاثیرگذارترین و در عین حال مخرب‌ترین سلاح در جهان امروز است اضافه کرد: تأثیرگذار از لحاظ قصه، قدرت انتقال مضامین و پیام و اندیشه که اگر درست منتقل شود در تربیت نسل جدید، در تکامل اندیشه و در تکوین تمدن نوین و اعتلای فرهنگی نقش اساسی دارد. و عاطفی ترین ابزار برای درگیر کردن احساسات مردم از هر طیف و سلیقه

وی ادامه داد: در عین حال سینما ابزاری مخرب و خطرناک هم می‌تواند باشد؛ چنانچه برای انتقال پیام بشری و عدالت انسانی بکار گرفته نشود می‌تواند در خدمت سودجویی، منفعت طلبی، ایجاد خشونت و انحرافات فکری قرار گیرد.

وی با اشاره به هنر سینما به مثابه زیباترین ابزار برای نشان دادن جلوه‌های بصری و عظمت خداوند متعال، و فضائل انسانی، عشق، اخلاق، انسانیت، محبت و عدالت عنوان کرد: سینما تبیینی ترین رسانه برای احقاق حقوق مظلوم ترین مردم و مردم مظلومی است که پناهی ندارند و سینما می‌تواند صدای خاموش مظلومان و ستمدیدگان جهان باشد.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: من تعجب می‌کنم از کسانی که در حوزه رسانه و تصویر فعالیت می‌کنند و متوجه نقش خود در این جهان معنا نیستند.

وی با بیان اینکه قرن حاضر قرن تصویر و رسانه است تصریح کرد: ما نمی‌توانیم نسبت به جنایات بشری در جهان امروز، در کرمان، در غزه و در فلسطین و لبنان بی تفاوت باشیم و سکوت کنیم.

خزاعی ادامه داد: جهان سینما، عرصه مسوولیت‌های سخت و دشوار برای رشد و تکامل جامعه و گسترش اخلاق انسانی است، جهان ترویج ابتذال، خشونت، اشاعه منکرات و دامن زدن به انحرافات فکری و جنسی نیست.

وی با اشاره به جایگاه مهم هنرمند در جامعه، خاطرنشان کرد: اگر صاحب اثر به خودسازی و خودآگاهی برسد با آثارش می‌تواند به رشد معنویت و تلاش برای آگاهی بخشی و سیر و سلوک و اخلاق و انسانیت کمک کند.

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: اکنون، ما باید انتخاب کنیم می‌خواهیم سینماگری غرق در لذت‌های دنیوی، ثروت و شهرت و جوایز رنگارنگ به هر قیمتی باشیم یا هنرمندی باشیم در خدمت جامعه، هویت و منافع ملی که هم در دنیا عزت دارد و هم در آخرت.

وی با بیان اینکه هنرمندان رسالت مضاعفی در انعکاس این جنابت‌ها دارند افزود: همه ما وظیفه داریم در برابر این اتفاقات و فجایع ضد بشری سکوت نکنیم و با خلق آثار به جامعه جهانی آگاهی بخشی کنیم و در این زمینه معتقدم خودجوش و جهادی اقدام کنیم و معطل سیستم‌های بروکراسی نباشیم.

رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: ما در قبال مظلومیت کودکان، دانش اموزان، زنان و همه شهدای مظلوم و بی‌گناه کرمان و غزه مسؤولیت و تکلیف داریم.