سنترسینماپرس: کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما درباره شرایط اکران فیلم‌های خاص در گروه سینمایی «هنروتجربه» گفت: هرچند سال‌هاست که گروه «هنر و تجربه» فعالیت خود را آغاز کرده و بستری برای نمایش بسیاری از فیلم‌های هنری و تجربی ایجاد کرده است، اما متاسفانه این فعالیت تنها در حوزه اکران محدود مانده و هیچ تبلیغات و فعالیتی برای معرفی این آثار به مخاطب ندارد، حتی اطلاع رسانی در این زمینه در حوزه رسانه هم بسیار کم رنگ شده است، انگار تنها قرار است فیلم‌ها در این گروه اکران شوند و تمام شود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان گفت آن حرکتی که از گروه «هنر و تجربه» که همان آگاهی و اندیشه در سینما بود دیگر دیده نمی‌شود، توضیح داد: در حال حاضر فیلم‌های بسیار خوبی در «هنر و تجربه» اکران است اما کسی از آن چندان خبر ندارد، حتی من تا زمانی که فیلمم در این گروه اکران نشده بود نمی‌دانستم که چه فیلم‌هایی در این گروه در حال اکران است. این مساله من به عنوان مخاطب یا سینماگر نیست که چرا نمی‌دانستم چه فیلم‌هایی در حال اکران است، بلکه مساله اصلی این است که اطلاع رسانی دقیق در این زمینه نمی‌شود، چرا به عنوان یک مخاطب از اکران‌های گیشه خبر دارم اما نمی دانم برنامه اکران «هنر و تجربه» چیست.

این کارگردان تاکید کرد: معتقدم این گروه حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که برنامه‌ای برای تبلیغ فیلم‌ها در این گروه داشته باشد تا مخاطب با آن آشنا شود. این درحالی است که معمولاً فیلمسازانی که آثارشان در «هنر و تجربه» نمایش داده می‌شود، با استفاده از روابط خود، اخبار اکران فیلم‌های خود را به رسانه‌های مختلف می‌دهند. در واقع می‌توان گفت اکران‌های «هنر و تجربه» به نوعی اکران‌های صدا خفه‌کن و برای ساکت کردن فیلمساز است، فیلم را بدون هیچ تبلیغ و اطلاع رسانی اکران می‌کنند بعد هم مثلاً می‌گویند دیدید فیلم بیشتر از ۲۰ میلیون تومان فروش ندارد؟ خب معلوم است که در چنین شرایطی فیلم فروش چندانی ندارد. به عنوان مثال در اکران افتتاحیه «بی سر» افراد بسیاری حضور داشتند که مخاطبان سینمای هنری نیز نبودند اما با فیلم به خوبی ارتباط برقرار کرده و می‌گفتند چرا این فیلم در اکران عادی قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: من درباره اکران «بی سر» در «هنر و تجربه» صحبت نمی‌کنم حتی از نمایش این فیلم در این گروه خوشحالم، اما مساله من مخاطبی است که از اکران فیلم‌ها در این گروه باخبر نمی‌شوند. زمانی که تبلیغ و اطلاع رسانی درستی نباشد، در هر سانس تعداد کمی مخاطب حضور پیدا می‌کند که این خود به ضرر سینما هم هست، حتی چیدمان فیلم‌ها برای اکران در سینماها هم مناسب نیست و سانس‌ها چندان با زمان مخاطب نمی‌خواند، می‌توان گفت برای دیدن این فیلم‌ها در سانس‌های مختلف مخاطب باید کاملاً بیکار باشد تا بتواند زمان خود را با سانس‌های مورد نظر یکی کند. در واقع چنین شکل اکرانی می‌تواند تنها برای قشر دانشجو جالب باشد، اما برای دیگر مخاطبان چنین سانس‌هایی اشتباه است.

کارگردان فیلم «بوفالو» با بیان اینکه درست است که سینمای «هنر و تجربه» زحمات بسیاری کشیده است، اما نباید فراموش کرد که فیلم‌های بسیار مهمی در سینمای ایران، در این گروه نمایش داده می‌شود، فیلم‌هایی مانند «تومان» یا «دشت خاموش» فیلم‌های بسیار مهمی هستند که باید به خوبی دیده شوند، توضیح داد: تاکید می‌کنم «هنر و تجربه» فرصت بسیار خوبی برای اکران بسیاری از فیلم‌ها در سینمای ایران است، اما سیستم اکران در آن غلط است. چرا «هنر و تجربه» این روزها از سوی نهادهای مختلف مانند گذشته حمایت نمی‌شود. در چنین شرایطی زمانی که هیچ حمایت و تبلیغی از «هنر و تجربه» نمی‌شود، حداقل باید سیستم اکران فیلم‌های این گروه تغییر کند تا مخاطب بتواند از این فیلم‌ها استقبال کند.

سجادی حسینی در پایان گفت: هرچند سازمان سینمایی برای حمایت از گیشه، راهکاری مختلفی را ارائه کرده اما متاسفانه این حمایت‌ها شامل سینمای «هنر و تجربه» نمی‌شود. این درحالی است که در شرایط کنونی فیلم‌هایی که در این گروه نمایش داده می‌شود، بیش از هرچیز نیاز به حمایت دارند، این فیلم‌ها معمولاً با بودجه کم ساخته می‌شود و حمایت‌هایی که از فیلم‌های گیشه می‌شود، می‌تواند برای گروه «هنر و تجربه» نیز بسیار تاثیرگذار باشد.