کد خبر : 1835
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 مهر 1400 - 20:29

سعید خطیب‌زاده: بازگشت ایران به مذاکرات برجام قطعی است

سعید خطیب‌زاده: بازگشت ایران به مذاکرات برجام قطعی است

  سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی قطعا به مذاکرات برجام باز می‌گردد اما زمان آن پس از پایان مراحل مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات تعیین می‌شود. به گزارش سنترسینماپرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه فرانس۲۴ تصریح کرد: جمهوری اسلامی قطعا به مذاکرات برجام باز می‌گردد

 

بازگشت ایران به مذاکرات برجام قطعی است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی قطعا به مذاکرات برجام باز می‌گردد اما زمان آن پس از پایان مراحل مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات تعیین می‌شود.

به گزارش سنترسینماپرس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه فرانس۲۴ تصریح کرد: جمهوری اسلامی قطعا به مذاکرات برجام باز می‌گردد اما زمان آن پس از پایان مراحل مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات تعیین می‌شود.

وی توضیح داد: ما روند بازنگری سوابق را بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران دو مرحله شروع کرده‌ایم. نخستین مرحله به پایان رسید و ما اعلام کردیم که قطعا به وین می‌رویم تا مذاکرات با گروه ۴ به علاوه یک آغاز شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مرحله دوم بازنگری‌ها هنوز به پایان نرسیده است و سرگرم بررسی جزییات شش دور مذاکراتی هستیم که توسط دولت قبل ایران صورت گرفت. وی با بیان اینکه سؤالاتی مطرح و دولت جدید به دنبال بررسی کاستی ها است افزود: به زودی این مرحله هم به پایان می‌رسد و ما قادر خواهیم بود که یک تاریخی را برای دور جدید مذاکرات مشخص کنیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده‌اند که به محض پایان مراحل بازنگری سوابق مذاکرات برجامی «به گفت‌وگوهای وین باز می‌گردیم». وی مطالعه سوابق گذشته را کاری طاقت فرسا خواند که در تهران جریان دارد، اما خاطر نشان کرد که زمان باقی‌مانده تا پایان این مرحله کمتر از مدت زمانی است که طول کشید دولت بایدن و تیمش در وین حاضر شوند.

وی افزود: دولت جدید به دنبال این است که چرا مذاکرات پیشین به نتیجه رضایت بخش و سندی که همه طرف‌ها با آن موافق باشند نرسید. همچنین دولت به دنبال مسائلی است که باید در نشست پیش رو پاسخ داده شود. تمام این موارد نوشته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: مهم‌ترین مساله را رفع تمام تحریم هایی دانست که پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران اعمال شد. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: همانطور که می دانید ترامپ ۸۰۰ تحریم یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران وضع کرد و تمام آن‌ها باید برداشته شوند.

وی با تاکید بر اینکه موضع ایران از ابتدا رفع تمام تحریم‌ها بوده تصریح کرد: ما به دنبال راهی هستیم که اطمینان حاصل کنیم تحریم‌ها به طور موثر رفع می‌شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا رفع تمام تحریم‌های آمریکا پیش‌شرط ایران برای بازگشت به مذاکرات برجامی در وین است بیان داشت که این پیش‌شرط محسوب نمی‌شود.

وی توضیح داد: ایران و گروه ۴ به علاوه یک، عضو برنامه جامع اقدام مشترک (برجام‌) هستند. آمریکا هم مایل است به اتاق (مذاکرات) بازگردد اما باید بلیت تهیه کند.

به گفته خطیب‌زاده، بلیت آمریکا ناظر بر پاسخ به درخواست گروه ۴ به علاوه یک و ایران است که تمام تحریم‌هایی که توسط ترامپ اعمال، بازاعمال یا تجدید برچسب شد رفع کند و اطمینان دهد که واشنگتن دیگر برجام را نقض نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سووال که آیا ایران به دنبال گرفتن امتیازهای بیشتر از سوی ایالات متحده است این‌گونه بیان داشت؛ باید به توافقی که قبلا مذاکره و امضا کردیم احترام بگذاریم و اطمینان حاصل کنیم که نسبت به اجرای کامل آن از سوی تمام طرف‌ها ضمانت کافی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد که رئیس جمهوری آمریکا پیش از پیروزی در انتخابات وعده داده بود که به تمام موافقتنامه‌هایی که واشنگتن در دوره قبل خارج شده بود باز می‌گردد اما در مورد برجام این اتفاق نیفتاد. وی گفت: «واقعیت این است که دولت جدید آمریکا سیاستش را در قبال ایران تغییر نداده است، تحریم‌هایی که توسط دولت ترامپ اعمال شد هنوز فعال است و ما هیچ تغییر معنادار و چشمگیری را در سیاست آن ها در قبال ایران مشاهده نکرده‌ایم.»

خطیب‌زاده در پاسخ به سووالی درباره سخنان تکراری نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته ای ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: به نظرم همه آگاهند که اسرائیل در موقعیتی نیست که درباره ایران سخن بگوید. وی در این باره توضیح داد که رژیم «اسرائیل» با داشتن صدها کلاهک هسته‌ای و امتناع از پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) در جایگاهی قرار ندارد که درباره ایران به عنوان عضو ان‌پی‌تی و کشوری که در ۱۵ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بوده اظهار نظر کند.

وی در پاسخ به سووال دیگری مبنی بر اینکه «آیا شما می‌گویید که به دنبال سلاح اتمی نیستید؟» گفت: عرض من این است که برنامه صلح آمیز اتمی حق، ایران است و اسرائیل به عنوان کشوری که دارای کلاهک هسته‌ای است در جایگاهی نیست که درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز اتمی ایران اظهار نظر کند. در ضمن عضویت ایران در ان‌پی‌تی بدین معناست که نه تنها سلاح اتمی در دکترین نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد که ایران از منع گسترش سلاح‌های اتمی در جهان حمایت می‌کند.

در خصوص روابط ایران و عربستان سعودی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بیان داشت که دو طرف تاکنون چند دور در بغداد مذاکره کرده‌اند. وی بیان داشت: «ما درباره مسائل مورد علاقه در زمینه روابط دوجانبه و مسائل منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم و به قرار گرفتن در موقعیتی که گفت‌وگوهای صریح و صادقانه‌ای را با دوستانمان در عربستان سعودی داشته باشیم امید فراوان داریم». خطیب زاده گفت: به نظرم اگر (مواضع) تغییر کند مذاکرات با نتایج مطلوبی همراه خواهد شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سووال که «ایران به حمایت از حوثی‌ها در یمن متهم است، پاسخ شما به این ادعاها چیست» گفت: اوضاع یمن فاجعه‌بار است و یک تراژدی انسانی در این کشور جریان دارد. وی افزود که این وضعیت به دلیل جنگی است که عربستان به راه انداخته و این کشور را بمباران و محاصره کرده است.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها نفر از مردم یمن نیازمند مایحتاج اولیه زندگی هستند بیان داشت: به نظرم همه باید برای حل بحران یمن کمک کنند. ایران از روز اول اعلام کرد که بحران یمن راه حل نظامی ندارد و همه باید تلاش کنیم تا برای آینده این کشور به یک راه حل سیاسی دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران در قبال تحولات افغانستان هم گفت که در این مقطع زود است درباره شناسایی طالبان سخن گفت. وی با بیان اینکه ایران با تمام طرف‌ها در افغانستان تماس دارد افزود: مهم‌ترین مساله این است که یک دولت فراگیر در افغانستان تشکیل شود و آینده این کشور مبتنی بر اراده مردم باشد.

خطیب زاده در پاسخ به این سووال که آیا ایران به عنوان همسایه افغانستان نسبت به تحولات این کشور بیم دارد گفت: ما نگرانی داریم، چراکه تاریخ نشان داده اگر در افغانستان یک دولت قوی و فراگیر سرکار نباشد احتمال بازگشت افراط گرایی به این کشور زیاد است.