کد خبر : 4028
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 13:13

محمدرضا فرجی : انتخاب سالن های نوستالژیک در جشنواره فجر می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد

محمدرضا فرجی : انتخاب سالن های نوستالژیک در جشنواره فجر می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد
رییس کمیته نمایش چهل و دومین جشنواره فیلم فجر می گوید انتخاب سالن های نوستالژیک در جشنواره می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

سنترسینماپرس _ محمدرضا فرجی رییس کمیته نمایش چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این پرسش که چرا نگاه نوستالژیک به سالن‌های سینمایی در جشنواره فیلم فجر با توجه به افزایش پردیس‌های سینمایی کاهش پیدا کرده است، گفت: زمانی که حرف از برگزاری جشنواره فیلم فجر و نمایش آثار در سالن‌های سینمایی می‌شود؛ بی شک در کنار پردیس‌های مدرن، سالن متفاوتی که می‌تواند به نوعی نوستالژی تاریخ سینمای ایران باشد، باید وجود داشته باشد چرا که جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است و نگاه‌های بسیاری به آن است.

وی با اشاره به اینکه انتخاب سالن‌های قدیمی در جشنواره فیلم فجر می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد، ادامه داد: معتقدم برای چنین جشنواره‌ای باید بهترین فیلم‌ها و بهترین سالن‌های نمایش انتخاب شود؛ در همین راستا ما به عنوان متولیان جشنواره فیلم فجر سعی می‌کنیم تا بهترین‌ها را برای مخاطبان خود انتخاب کنیم. طبیعی است که در چندسال اخیر رشد سینماسازی در کشور افزایش پیدا کرده و سینمای ما در این زمینه روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارد و به راحتی می‌توانیم بهترین سالن‌ها را برای این رویداد سینمایی انتخاب کنیم.

فرجی با اشاره به اینکه میل بخش خصوصی به ساخت سالن سینما افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: ساخت سالن در شهرستان‌ها نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است و این نکته بسیار مهمی است. تاکید می‌کنم که سینماسازی در ایران نیز متفاوت و کاملاً مدرن شده است و این مساله تأثیر قابل توجهی در سینمای ایران دارد.

وی تاکید کرد: نگاه نوستالوژی به انتخاب سالن سینما برای جشنواره فیلم فجر، بسیار خوب است اما نکته این است که ممکن است سالن‌های سینمایی قدیمی که می‌توان نگاه نوستالوژیک به آن داشت، در حال حاضر فرسوده شده باشند و یا بخش خصوصی که اداره کننده آن سینماهای قدیمی است بعد از مدتی سالن مورد نظر را به‌روز نکرده و این سینما، از لحاظ ساختمانی فرسوده و استفاده از آن خطرناک باشد.

رییس کمیته نمایش چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: در میان لیست سالن‌های سینمایی که برای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته شده است؛ سینماهای قدیمی چون شکوفه، جوان و فرهنگ نیز دیده می‌شوند. البته بخشی از سینماهای قدیمی در لیست سینماهای مردمی نیست اما در چرخه اکران جشنواره فیلم فجر قرار دارد که از آن جمله می‌توان به سینما صحرا اشاره کرد که همه سینمادوستان خاطره خوبی از آن دارند و در طول جشنواره آثار راه یافته را برای صنوف به نمایش می‌گذارد.

وی بیان کرد: در مجموع اگر نگاهی به لیست سینماهای مردمی و سینماهای صنوف داشته باشیم، متوجه می‌شویم که مجموعه‌ای از سینماهای مدرن و نوستالوژیک در کنار هم میزبان جشنواره فیلم فجر هستند. مهم این است که در طول ۱۰ روز برگزاری جشنواره فیلم فجر، حس خوب از تماشای فیلم‌های سینمایی به مردم منتقل شود و ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.

فرجی در پاسخ به این پرسش که پیش از این در شرق تهران سینما ماندانا با حضور در لیست سینماهای مردمی، بخشی از علاقه مندان به تماشای آثار راه یافته به جشنواره را پوشش می‌داد، اما این سینما در لیست مورد نظر وجود ندارد، گفت: در شرق تهران در حال حاضر سینماهایی چون مهر شاهد، نارسیس و شکوفه آماده اکران‌های مردمی هستند که فکر می‌کنم این سه سالن می‌تواند به خوبی این منطقه را در طول برگزاری جشنواره پوشش دهد. البته درباره سینما ماندانا باید بگویم این سینما یک سری مشکلات فنی داشته و مالک علاقه‌ای نداشت که با چنین کیفیتی مخاطبان خود را اذیت کند به همین دلیل این سینما در این دوره همراه جشنواره نخواهد بود.