کد خبر : 2861
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 آبان 1401 - 11:14

موضع‌گیری تازه عربستان درباره تنش با آمریکا

موضع‌گیری تازه عربستان درباره تنش با آمریکا

سنترسینماپرس نوشت: در پی بروز تنش میان واشنگتن و ریاض در مورد تصمیم اوپک پلاس در مورد کاهش تولید نفت، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان اعلام کرد که کشورش بر تنش‌های اخیر با آمریکا غلبه می‌کند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان در نشست پرسش و پاسخ به مناسبت آغاز ششمین همایش ابتکارعمل سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان در نشست پرسش و پاسخ به مناسبت آغاز ششمین همایش ابتکارعمل سرمایه‌گذاری آینده در ریاض اعلام کرد، آمریکا «متحدی قوی» است و دو طرف دارای روابط اقتصادی هستند که در حال توسعه است.

وی افزود: روابط تاریخی محکمی بین عربستان سعودی و آمریکا وجود دارد، ریاض متحد قدرتمندی یعنی آمریکا را دارد و روابط خوبی بین دو ملت و شرکت‌ها و همچنین در سیستم آموزشی وجود دارد و این تنش‌ها حل خواهند شد.

پیش از این جو بایدن، عربستان را به دلیل تصمیم به کاهش تولید نفت به «عواقبی» تهدید کرد. اعضای کنگره طرح‌هایی را درباره تعلیق همکاری با عربستان از جمله تعلیق صادرات سلاح و خارج کردن نیروهای آمریکایی از عربستان پیشنهاد دادند.

اعضای گروه «اوپک‌ پلاس» پنجم اکتبر بر سر کاهش ۲ درصدی تولید نفت توافق کردند. بدین ترتیب روزانه ۲ میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود؛ سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و «ماشین‌ جنگ» کرملین تمام خواهد شد.

مشخص نیست کاهش ۲ درصدی عرضه برای دنیایی که روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند در طولانی‌مدت تا چه اندازه بر قیمت نفت و گاز آن هم در آستانه زمستان تاثیر داشته باشد؛ با این حال بلافاصله بعد از اعلام این تصمیم، قیمت نفت خام برنت حدودا بشکه‌ای ۳ دلار افزایش یافت و به ۹۳ دلار رسید.

اوپک‌ پلاس به مجموعه ۱۳ کشور عضو اوپک و ۱۱ تولیدکننده نفت دیگر دنیا و در راس آن روسیه گفته می‌شود که از اواخر سال ۲۰۱۶ با هم همکاری می‌کنند و گفته می‌شود که عربستان‌ به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده اوپک و رهبر «دوفاکتوی» این سازمان، نقش مهمی در به‌ثمر نشستن این تصمیم اوپک‌ پلاس داشته است.

با این وجود عربستان سعودی با رد هرگونه «تبانی» با روسیه برای افزایش تصنعی قیمت‌ها، می‌گوید کاهش عرضه ۲ میلیون بشکه نفت در روز که معادل ۲ درصد عرضه جهانی است، برای پاسخ به افزایش نرخ بهره در غرب و همچنین مهار اقتصاد ضعیف جهانی ضروری است.

برچسب ها :

ناموجود