کد خبر : 2558
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 تیر 1401 - 13:42

همزمان با سفر نخست وزیر عراق به تهران مطرح شد؛ رشد ۱۵ درصدی تجارت با عراق در دولت سیزدهم

همزمان با سفر نخست وزیر عراق به تهران مطرح شد؛ رشد ۱۵ درصدی تجارت با عراق در دولت سیزدهم

  از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان خردادماه، بیش از ۲۵ میلیون و ۹۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که نسبت به مدت مشابه ۱۵ درصد رشد داشته است. به گزارش سنترسینماپرس به نقل از سازمان گمرک ایران، سید روح‌الله لطیفی

 

از آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان خردادماه، بیش از ۲۵ میلیون و ۹۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که نسبت به مدت مشابه ۱۵ درصد رشد داشته است.

به گزارش سنترسینماپرس به نقل از سازمان گمرک ایران، سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک همزمان با سفر نخست وزیر عراق به تهران اظهار داشت: از آغاز به کار و استقرار دولت سیزدهم از ابتدای شهریور سال قبل تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ بیش از ۲۵ میلیون و ۹۳۳ هزار تن کالا در مدت ۱۰ ماه به ارزش ۸ میلیارد و ۶۳۸ میلیون دلار بین ایران و عراق تبادل شد که با افزایش ۱۵ درصدی تجارت غیر نفتی، بین دو کشور همراه بوده است.

وی افزود: از این میزان ۲۳ میلیون و ۵۱۶ هزار تن، سهم صادرات کشورمان به عراق به ارزش ۷ میلیارد و ۵۷۷ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه رشد سه درصدی داشته است.

لطیفی در خصوص میزان واردات از عراق در ۱۰ ماهه گذشته گفت: در این مدت ۲ میلیون و ۴۱۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۲ میلیون دلار از عراق به کشورمان وارد شده است که با رشد ۵۱۲ درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و مذهبی بین دو ملت ایران و عراق و توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور باعث شده است تا صادرات غیر نفتی ما از ۱۴۵ میلیون دلار در سال ۱۳۸۰ به ۹ میلیارد دلار در سال ۹۸ برسد و مجدداً در سال گذشته با رکورد وزنی نزدیک به ۳۰ میلیون تن کالا، به ۸ میلیارد و۹۱۶ میلیون دلار رسیده است، در سال‌های اخیر، کشور عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی در کل کشورهای دنیا و اولین مقصد در بین همسایگان ایران بدل شود.

وی افزود: صادرات ما در سال ۸۰ تقریباً ۱۴۵ میلیون دلار بود و در سال ۸۴ با اولین جهش به یک میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار رسید و در سال‌های بعد با شیبی مناسب تا ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسیده است، جهش دوم صادرات ایران به عراق به سال ۸۸ بر می‌گردد و صادرات ۴ میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلاری رخ داده است.

لطیفی در ادامه گفت: سومین جهش صادرات به عراق، ضمن حفظ مسیر رشد، در سال ۹۱ بود که صادرات کشورمان در این سال به ۶ میلیارد و ۳۳۷ میلیون دلار رسید و جهش آخر نیز در سال ۹۷ با ۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار بوده است که همچنان در این محور، صادرات غیرنفتی در حال انجام است.

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق گفت: رکورد واردات کشورمان از عراق در کل تاریخ روابط تجاری ایران با این کشور به سال گذشته بر می‌گردد که ۲ میلیون و ۷۰۲ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون دلار از این کشور خریداری شده است که عمده آن کالای اساسی مورد نیاز کشور بوده است.

سخنگوی گمرک افزود: سرجمع واردات ایران در دو دهه ۸۰ و ۹۰، یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۸۹۴ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۳۳۳ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۸۶۱ دلار بوده که میزان واردات سال ۱۴۰۰ از عراق از لحاظ وزنی بیش از دو دهه گذشته و از لحاظ ارزش نزدیک به جمع ۲۰ سال گذشته بوده است.

لطیفی تاکید کرد: فعال‌سازی دیپلماسی چند جانبه در حوزه‌های سیاسی، عمومی و اقتصادی، اجرای کنوانسیون تیر، حمل یکسره کالا بین دو کشور، فرماندهی واحد مرزی، صادرات حرفه‌ای، بسته بندی مناسب، برنامه‌ریزی تولید بر اساس بازارهای هدف و تولید کالاهای با ارزش افزوده بیشتر و تامین نیازهای کشور از مسیر عراق می‌تواند توسعه تجارت بین دو کشور را به همراه داشته باشد.

سخنگوی گمرک گفت: محصولات کشاورزی، دامی و غذایی، مصالح ساختمانی، محصولات پتروپالایشگاهی، لوازم الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و دارو، خودرو و لوازم یدکی، پوشاک، کیف، کفش، محصولات آهنی و خشکبار از عمده‌ترین کالاهای صادراتی به عراق بود و کالاهای اساسی مانند گندم، جو، روغن، ذرت، سویا، لاستیک، کاغذ، حبوبات، به همراه ماشین آلات، ضایعات فلزات، لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیکی، دستگاه‌های سنجش و… هم از مهمترین کالاهای وارداتی از عراق در سال گذشته بود.