کد خبر : 1771
تاریخ انتشار : پنجشنبه 1 مهر 1400 - 20:44

ویدا قهرمانی، صاحب اولین بوسه سینمای ایران

ویدا قهرمانی، صاحب اولین بوسه سینمای ایران

ویدا قهرمانی، صاحب اولین بوسه سینمای ایران ویدا قهرمانی در ۱۷ سالگی وارد دنیای سینما شد. در فیلم “چهارراه حوادث” به همراه ناصر ملک مطیعی، اولین بوسه عاشقانه سینمای ایران را به نام خود ثبت کرد و در ۸۲ سالگی آخرین بوسه را بر زندگی زد و آن را ترک گفت. نام اصلی‌اش ملیحه یقیازاریان

ویدا قهرمانی، صاحب اولین بوسه سینمای ایران

ویدا قهرمانی در ۱۷ سالگی وارد دنیای سینما شد. در فیلم “چهارراه حوادث” به همراه ناصر ملک مطیعی، اولین بوسه عاشقانه سینمای ایران را به نام خود ثبت کرد و در ۸۲ سالگی آخرین بوسه را بر زندگی زد و آن را ترک گفت.

نام اصلی‌اش ملیحه یقیازاریان بود. در سال ۱۳۳۴ زمانی که ۱۹ ساله بود در فیلم “چهارراه حوادث” به کارگردانی ساموئل خاچیکیان، پس از بوسیدن ناصر ملک مطیعی گریسته و گفته بود: جواب پدرم را چه بدهم.

نه تنها پدر از او حمایت کرد که تحصیل‌کرده اروپا بود، بلکه مادر نیز که شغلی فرهنگی داشت، به او دلگرمی داد. این گونه بود که ویدا قهرمانی از دبیرستان مستقیم وارد دنیای سینما شد، هرچند که به “جرم” بازی در فیلم‌های سینمایی، او از ادامه تحصیل در مدارس محروم کردند.

ویدا قهرمانی به زنان جوان علاقمند به بازیگری در سینما در جامعه سنتی آن دوران شهامت داد. او تا سال ۱۳۴۴ در ۱۹ فیلم سینمایی در کنار هنرپیشگانی چون ناصر ملک مطیعی، حسین دانشور، آرمان هوسپیان، فردین، گرشا رئوفی، بهروز وثوقی در فیلم‌های کارگردانانی مانند ساموئل خاچیکیان، آرامائیس آقامالیان، سردار ساگر، خسرو پروزی ایفای نقش کرد.

او سپس به تلویزیون روی آورد و مبتکر کافه نگارخانه به نام “موند” و دانسینگ “کوچینی” شد که هر دو این‌ها محل نمایش استعدادهای هنری در حوزه نقاشی، مجسمه‌سازی و موسیقی بودند. خوانندگان گروه بلک کتز و نیز جوانانی چون فرهاد مهراد، ابی و حسن شماعی‌زاده در کوچینی برنامه‌های خود را اجرا می‌کردند.

پس از تحصیل در انگلستان در رشته کارگردانی تلویزیون و تهیه برنامه کودکان به ایران بازگشت و در سال ۱۳۵۵ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مربی تئاتر خلاقانه شد.

سفر به آمریکا برای دوره کارشناسی در سال ۵۸، او خانواده‌اش را در ایالت کالیفرنیای آمریکا ماندگار ساخت.

ویدا قهرمانی در مهاجرت نیز از پای ننشست و تا سال ۲۰۱۶ در بیش از ۱۵ فیلم و نمایشنامه، از جمله به کارگردانی و نویسندگی دخترش ترنج یقیازاریان نقش بازی کرد.

او در اواخر دهه هشتاد در فیلم “مهمانان هتل آستوریا” به کارگردانی رضا علامه‌زاده، با شهره آغداشلو همبازی شد. در سال ۲۰۰۸ در فیلم “سنگسار” ثریا میم نقش ایفا کرد.

یکی از دو نقش اصلی فیلم شاعرانه و پراحساس با عنوان “هزار سال دعای نیکو” به ویدا قهرمانی سپرده شد که در سال ۲۰۰۷ به کارگردانی “وین ونگ”، سینماگر آمریکایی هنگ‌کنگی‌تبار ساخته شد.

صاحب نخستین بوسه‌ی سینمای ایران در ۲ ژوئن ۲۰۱۸ در لس‌آنجلس، آخرین بوسه را بر زندگی زد و آن را ترک گفت.