کد خبر : 785
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1399 - 6:44

کارت زرد برای روز اول سی و نهمین جشنواره فیلم فجر /پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا رعایت نشد

کارت زرد برای روز اول سی و نهمین جشنواره فیلم فجر /پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا رعایت نشد

به گزارش سنترسینماپرس در سانس نخست اولین روز از جشنواره فیلم سی‌ونهم، فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده روی پرده رفت. آن‌هایی که «ایتالیا ایتالیا» را دیده‌اند، می‌توانند مخاطب پر و پاقرص فیلم دوم صباغ‌زاده باشند. لحن سرخوشانه و شاد فیلم در کنار نگاه امیدوارانه فیلمساز به زندگی یک زوج جوان

روزی برای اقتباس‌های سینمایی/ این خانه امن است؟/ سینماهای پرمخاطب جشنواره کدام‌ها هستند؟

به گزارش سنترسینماپرس در سانس نخست اولین روز از جشنواره فیلم سی‌ونهم، فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده روی پرده رفت. آن‌هایی که «ایتالیا ایتالیا» را دیده‌اند، می‌توانند مخاطب پر و پاقرص فیلم دوم صباغ‌زاده باشند. لحن سرخوشانه و شاد فیلم در کنار نگاه امیدوارانه فیلمساز به زندگی یک زوج جوان ایرانی که در فراز و نشیب‌های زندگی برای بقای رابطه تلاش می‌کنند، از ویژگی‌های مثبت فیلم صباغ‌زاده است. ساخت «رمانتیسم عماد و طوبا» در سینمای ایران که سیطره‌ی آثار تلخ و گزنده و سیاه اجازه تنفس به مخاطب را نمی‌دهد یک پیشنهاد تازه به حساب می‌آید. بازی الناز حبیبی و حسام محمودی در کنار علی انصاریان ترکیب متفاوتی را پیش روی مخاطب می‌گذارد. علی انصاریان که این روزها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری است از غایبان نشست خبری فیلم بود.

در سانس دوم این روز فیلم سینمایی «بی‌همه چیز» ساخته محسن قرایی روی پرده رفت. قرایی در سومین فیلمش بعد از «خسته نباشید» و «سد معبر» به سراغ یک اقتباس ادبی از نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات رفته است. برخلاف دو فیلم قبلی قرایی که فضاهای فیلم در جامعه امروز ایران رقم می‌خورد، او سعی کرده است جغرافیای فیلم را به یک روستای بی‌نام و نشان در دوره پهلوی ببرد. اجرای قرایی در «بی همه چیز» خبر از حضور یک فیلمساز مستعد در سینمای ایران را می‌دهد. فیلم کنایه‌ها و اشاره‌های سیاسی درون خود را دارد و فیلمساز تلاش کرده با استفاده از نمادها و اشاره‌های غیرمستقیم نقدی بر رفتارشناسی مردمان فرودست جامعه در برابر اربابان خود ارائه دهد. حضور متفاوت هدیه تهرانی و پرویز پرستویی در کنار باران کوثری و پدرام شریفی؛ «بی همه چیز» را یک اثر نسبتا کامل در سینمای ایران کرده که می‌تواند مخاطب را راضی نگه‌دارد. در حاشیه نمایش فیلم در برج میلاد عادل فردوسی‌پور مجری و گزارشگر فوتبال با حضور در برج میلاد با عوامل فیلم عکس یادگاری گرفت و به تماشای فیلم نشست.

این خانه امن است؟

یکی از انتقادهایی که همواره نسبت به تصمیم برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر وارد بود اصرار مسئولان سازمان سینمایی بر اجرای کامل این رویداد سینمایی بود. روز اول جشنواره فیلم فجر نشان داد برخلاف صحبت‌های مسئولان اجرایی جشنواره، شیوه‌نامه‌های بهداشتی با دقت چندانی رعایت نمی‌شود. حتی مسئولان حاضر نشدند مراسم فوتوکال را از برنامه‌های جشنواره حذف کنند و به نظر می‌رسد با توجه به ظرفیت سالن برج میلاد، جمعیت قابل توجهی هنوز در هنگام تماشای فیلم‌ها در سالن حضور دارند. گرچه با اینکه این تعداد نسبت به دوره‌های پیشین به مراتب کمتر است اما برگزاری جشنواره به این شیوه می‌تواند هنوز حادثه‌آفرین باشد. هرچند روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با انتشار مطلبی با عنوان «دروغ‌پراکنی منفعت‌طلبان؛ اینجا، خانه امن است» هر گونه‌ عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تکذیب کرده است اما شاید بهتر آن بود به‌جای آنکه در مقام پاسخگویی بربیایند نسبت به اجرای برخی رسومات هر ساله‌ از جمله مراسم فوتوکال تجدیدنظر کنند. علیرضا وهاب زاده (مشاور وزیر بهداشت) نیز ضمن توصیه به مسئولان جشنواره بر تعهدی که ستاد کرونا از مسئولان بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی گرفته است، تاکید کرد.

فیلم‌های پرمخاطب روز نخست

در روز نخست اکران‌های مردمی فیلم‌های جشنواره سه فیلم «ابلق»، «شیشلیک» و «بی‌همه چیز» بیشترین تعداد فروش بلیت را از طریق سه سامانه فروش بلیت داشتند.

یکی از مشکلاتی که هر ساله در پیش‌خرید اینترنتی بلیت‌های جشنواره فیلم فجر وجود داشت، فروش سری بلیت ده‌تایی برای مخاطبان در ایام جشنواره بود که در بسیاری موارد، با استقبال مردم روبه‌رو نمی‌شد چراکه این احتمال وجود داشت که چند فیلم از فیلم‌های جدول نمایش سینماها، مورد پسند واقع نشود، اما در جشنواره امسال، این امکان برای مخاطبان ایجاد شده که بلیت فیلم‌ها را به صورت تک‌فروشی خریداری کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بلیت‌فروشی مکانیزه امسال، امکان خرید بلیت در تمامی شهرستان‌هاست و اینکه مخاطبان خارج از پایتخت می‌توانند هر ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ را ببینند.

ویژگی مهم دیگر بلیت‌فروشی امسال، امکان خرید بلیت در طول روزهای جشنواره است و اینکه مخاطبان در سراسر ایران می‌توانند از طریق سامانه‌های بلیت فروشی، بلیت‌های موردنظر خود را خریداری کنند. بلیت‌فروشی اکران مردمی تا روز پایانی جشنواره ادامه دارد و علاقه‌مندان تا لحظه نمایش فیلم، می‌توانند بلیت‌های موردنظر خود را خریداری کنند.

همچنین بر اساس شیوه‌نامه بلیت‌فروشی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، پس از خرید بلیت از طریق سامانه‌های تعیین شده، کدی برای خریداران ارسال می‌شود و افراد با ارائه آن به سینما، می‌توانند بلیت خود را تهیه کنند ضمن آن که امسال مشارکت در آرای مردمی هم در سراسر کشور وجود دارد.

همچنین روابط عمومی جشنواره اعلام کرد در جشنواره فجر ۳۹، آرای بهترین فیلم تماشاگران برخلاف گذشته فقط از مخاطبان جشنواره در تهران اخذ نمی‌شود و همه مخاطبان جشنواره در سراسر کشور در این فرایند نقش دارند.

بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر و رویکرد سازمان سینمایی مبنی بر تحقق عدالت فرهنگی، امسال فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) در سراسر کشور برای مخاطبان سینما به نمایش درمی‌آید و هر ۱۶ اثر این بخش در همه استان‌ها نمایش خواهند داشت.

سینماهای پرمخاطب جشنواره

در روز نخست برگزاری جشنواره فیلم فجر «پردیس سینمایی کوروش»، «پردیس سینمایی آزادی» و «پردیس سینمایی ایران مال» پر فروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین پردیس‌های سینمایی شناخته شدند.

«پردیس سینمایی کوروش» با ۶ سالن، ۶۱۵۹ مخاطب و مبلغ فروش ۱۸۹۲۸۹۸۰۰۰ ریال، در صدر سینماهای پرفروش در اولین روز جشنواره جای گرفته است.

«پردیس سینمایی آزادی» با ۶ سالن، ۵۰۲۵ مخاطب و مبلغ فروش ۱۵۳۰۲۳۴۰۰۰ ریال دومین سینمای پرفروش و پرمخاطب اولین روز جشنواره شد.

«پردیس سینمایی ایران مال» با ۶ سالن، ۳۹۰۹ مخاطب و مبلغ فروش ۱۲۰۰۹۹۶۰۰۰ ریال، «پردیس سینمایی چارسو» با ۴ سالن، ۲۶۸۸ مخاطب و مبلغ فروش ۸۵۸۲۶۷۰۰۰ ریال و «سینما فرهنگ تهران» با دو سالن، ۲۴۱۲ مخاطب و مبلغ فروش ۷۴۲۹۳۲۰۰۰ ریال به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین سینماهای پرفروش اولین روز جشنواره بودند.

«سینما آفریقای تهران»، «پردیس سینمایی مگامال»، «سینما آستارای تهران»، «سینما ماندانای تهران» و «موزه سینما» از دیگر سینماهای پرفروش و پر مخاطب اولین روز جشنواره هستند.

روز اقتباس‌های سینمایی

نکته جالب در نمایش روز نخست فیلم‌ها در برج میلاد اینکه هر دو فیلم اقتباس از روی داستان و نمایش‌نامه است و این نشان می‌دهد سینمای ایران نسبت به اقتباس‌های سینمایی علاقه بیشتری نشان می‌دهد.

امسال شبکه‌های رادیویی نیز همچون سالهای گذشته ویژه‌برنامه‌های مختلفی را برای جشنواره فجر تدارک دیده‌اند و ۵ ویژه برنامه از شبکه‌های مختلف رادیویی هر روز پخش می‌شود.