کد خبر : 2944
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 آذر 1401 - 7:39

کارگردان اولین نسخه سینمایی «کاپیتان آمریکا» درگذشت

کارگردان اولین نسخه سینمایی «کاپیتان آمریکا» درگذشت

آلبرت پایون فیلمسازی که سازنده فیلم‌هایی چون «سایبورگ»، «نمسیس» و کاپیتان آمریکا» بود در ۶۹ سالگی از دنیا رفت. به گزارش سنترسینماپرس به نقل از ورایتی، آلبرت پایون فیلمساز ژانر اکشن در ۶۹ سالگی درگذشت. این کارگردان مدتی بود که به ام‌اس و زوال عقل مبتلا شده بود و همسرش که تهیه آثارش را هم

آلبرت پایون فیلمسازی که سازنده فیلم‌هایی چون «سایبورگ»، «نمسیس» و کاپیتان آمریکا» بود در ۶۹ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش سنترسینماپرس به نقل از ورایتی، آلبرت پایون فیلمساز ژانر اکشن در ۶۹ سالگی درگذشت.

این کارگردان مدتی بود که به ام‌اس و زوال عقل مبتلا شده بود و همسرش که تهیه آثارش را هم برعهده داشت، به‌روزرسانی وضعیت او را انجام می‌داد.

پایون بیشتر سازنده فیلم‌هایی با بودجه پایین ویدیویی بود و با به کار گرفتن نورپردازی رویایی، ویرانی پسا آخرالزمانی و اکشن سورآل در آثارش شناخته می‌شد.

او طرفداران مشتاقی برای فیلم‌هایش داشت و در طول ۴ دهه فیلمسازی با چهره‌های مطرح نماد اکشن از جمله ژان کلود ون دام، کریستوفر لمبرت، برت رینولدز، و بازیگران دیگری مانند اسنوپ داگ، چارلی شین، آیس تی، لنس هنریکسن، رونی کاکس، کریس کریستوفرسون، جیمز کابرن، روتگر هاوئر و دنیس هاپر همکاری کرده بود.

وی سال ۱۹۵۳ در هاوایی متولد شده و از جوانی به فیلمسازی روی آورده بود. توشیرو میفونه بازیگر نامدار ژاپنی پس از تماشای یکی از فیلم‌های کوتاه وی از او دعوت کرد تا به عنوان کارآموز در تولید فیلم بلند «درسو اوزالا» ساخته آکیرا کوراساوا در سال ۱۹۷۵ کار کند. اما میفونه از پروژه خارج شد و به جای آن پایون در تولید یکی از سریال‌های تلویزیونی وی همکاری کرد و سرپرستی فیلمبرداری را برعهده گرفت.

پایون کارش در لس‌آنجلس را از سال ۱۹۸۲ با حماسه فانتری «شمشیر و جادوگر» آغاز کرد که با بودجه ۴ میلیون دلاری ساخته شد و ۴۰ میلیون دلار در گیشه‌ها فروخت و موفقیت غیرمحتملی را رقم زد.

در طول دهه ۱۹۹۰ او بیش از ۲۰ فیلم بلند را کارگردانی کرد که مجموعه ۴ قسمتی «نمسیس» و «کاپیتان آمریکا» در سال ۱۹۹۰ که اولین اقتباس بلند از این فیلم ابرقهرمانی مارول کامیکس بود، از جمله آنها هستند.

در هزاره جدید نیز وی فیلم‌هایی مانند «جاده‌ای به جهنم»، «صورت گلوله» و «هجوم» را ساخت ودر عین حال با مسایل پزشکی هم دست به گریبان بود.

به گفته همسرش وی قبل از تشدید بیماری‌اش دو فیلم ناتمام در دست تولید داشت که امیدوار بود آنها را در قالب سریال تلویزیونی ۶ قسمتی تکمیل کند.

وی پس از درگذشت پایون نوشت: برای آلبرت شکست هرگز یک گزینه نبود.

برچسب ها :