کد خبر : 1118
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 اردیبهشت 1400 - 20:23

کوشکی: سخنان جهانگیری اهانت به شعور جامعه بود/ خسارات دولت جبران نمیشود

کوشکی: سخنان جهانگیری اهانت به شعور جامعه بود/ خسارات دولت جبران نمیشود

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه سخنان اخیر جهانگیری اهانت به شعور مردم بود، گفت: بدترین میراث جهانگیری، بی‌اعتمادی جامعه به دولت است. محمدصادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به صحبت های معاون اول رئیس جمهور در کلاب هاوس اظهار داشت: آقای جهانگیری با این نحوه سخن گفتنشان ظلمی به

سخنان جهانگیری اهانت به شعور جامعه بود/ خسارات دولت جبران نمیشود

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه سخنان اخیر جهانگیری اهانت به شعور مردم بود، گفت: بدترین میراث جهانگیری، بی‌اعتمادی جامعه به دولت است.

محمدصادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در واکنش به صحبت های معاون اول رئیس جمهور در کلاب هاوس اظهار داشت: آقای جهانگیری با این نحوه سخن گفتنشان ظلمی به مردم کردند که در برابر ظلم هایی که در این ۸ سال از طرف وی و دولت به مردم شد، خیلی بزرگتر بود.

وی عنوان کرد: ایشان با این نحوه سخن گفتن به فهم مردم اهانت کرد و برداشتش این بود که مردم هم مانند حامیان وی بهره هوشی پایینی دارند و به همین خاطر به نحوی سخن گفتند که گویی دارند با حامیان خود سخن می‌گویند؛ در صورتی که نمی‌دانند و هنوز ملت ایران را نشناختند که بسیار داناتر، فهیم تر و هوشمندتر از اطرافیان و حامیان آقای جهانگیری هستند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: وی به نحوی سخن گفت که لیاقت خودشان بود و اهانتی به مردم کردند که مستحق این اهانت خودشان بودند و مردم را بسیار نادان فرض کردند. ما از آقای جهانگیری توقع نداشتیم بابت همه سختی ها، فشارها، مرارت های تحمیل شده به مردم از آنها عذرخواهی کند و می دانستیم مغرورتر و خوشیفته تر از آن هستند که بخواهند از مردم عذرخواهی کنند.

کوشکی ادامه داد: واقعیت این است که این مدل سخن گفتن توهین به شعور مردم است و مردم در انتخابات پیش رو به این صحبت‌ها پاسخ خواهند داد. نکته دیگر این است که اگر دولتی که آقای جهانگیری ۸ سال معاون اولش بود، کوچکترین موفقیتی داشت نیاز به اینگونه سخن گفتن نبود و خود مردم بهترین قاضی بودند و از آنها حمایت می کردند. مردم می‌بینند این دولت با کوهی از ادعا، در حد زاییدن موش هم نتوانست دردی از دردهای مردم دوا کند بلکه به دردهای آنها بسیار افزود.

وی تصریح کرد: در دولتی با چنین عملکردی، طبیعی بود که اینگونه سخن بگوید. اگر دولت ایشان دولت خدمتگزار و مفیدی بود قطعا نیازی به چنین ادبیاتی نداشت و می‌توانست صمیمانه، صادقانه و مودب تر با مردم سخن بگوید.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: بخش اعظمی از مشکلاتی که آقای جهانگیری و دولت با تصمیمات خود به وجود آوردند هیچ وقت جبران نمی‌شود. در این مدت هزاران خانواده‌ای که بخاطر بحران‌هایی که ایجاد شد از هم پاشیدند، کسانی که بعد از ماجرای بورس به خودسوزی و خودکشی رسیدند، هزاران تولیدکننده‌ای که دچار یاس و ناامیدی کامل شدند، را چگونه می‌توان جبران کرد؟ این انگیزه ها و امیدهای به فنا رفته چگونه و در چند سال قابل جبران است؟

کوشکی اضافه کرد: برگرداندن جان به کشته شده های بحران بنزین چگونه قابل جبران است و چند سال طول می کشد آنها زنده شوند؟ اصلا اینکه چند سال طول می کشد فجایع آقای جهانگیری و دوستانشان مرتفع و جبران شود. اعتماد مردم به نظام و حاکمیت و جمهوری اسلامی را به شدت سست کردند، چه اندازه طول می‌کشد اینها جبران شود؟ اعتبار کشور را در عرصه سیاست خارجی با پذیرش تحقیرآمیزترین برنامه ها مانند برجام و … به حداقل ممکن رساندند و کشور را در سطح عربستان و پایین تر از عرصه جهانی قرار دادند.

وی بیان کرد: آبرو و اقتداری که جمهوری اسلامی با خون فرزندان پاکش به دست آورده بود به حراج گذاشتند و کاری کردند که در حوزه سیاست خارجی توهین هایی به ایران شود که تا کنون سابقه نداشت. چنین توهینی در سازمان ملل در حق ملت های عقب مانده آفریقایی هم نیافتاده بود اما در این دولت اتفاق افتاد. جایگاه گذرنامه ایرانی به شدت افت کرد و کشورهای حقیر اروپایی برای جمهوری اسلامی خط و نشان کشیدند، اینها چه زمانی قابل جبران است؟

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه میراث جهانگیری برای دولت بعد یک دنیا مشکل است، گفت: بدترین و شوم ترین میراث ایشان بی‌اعتمادی جامعه به دولت است. دولت آینده خیلی باید تلاش کند تا این اعتماد از دست رفته را برگردانند و ان شاءالله موفق باشند ولی این اعتماد برنمی‌گردد. نهادهای اقتصادی را در نظر مردم بی اعتبار کردند. بورس، تولید، کشاورزی بی اعتبار شد. دولت آینده برای جبران آن و دره‌های عمیقی که بین مردم و حاکمیت ایجاد شد باید خیلی تلاش کند و توضیحات آقای جهانگیری در مورد برادرشان نشان داد که جایگاه واقعی ایشان کجاست.

منبع : مهر