کد خبر : 4191
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اسفند 1402 - 18:36

قاچاق «فسیل» و یک تهدید بزرگ برای سینمای ایران

قاچاق «فسیل» و یک تهدید بزرگ برای سینمای ایران
سیدابراهیم عامریان درباره استقبال مخاطبان گفت: اگرچه هنوز آمار رسمی از استقبال از اکران آنلاین فسیل ارائه نشده است اما طبق گزارش ها با استقبال خوبی مواجه هستیم. با توجه به شرایط فیلم در اکران عمومی، قطعا شاهد اتفاق خاصی در اکران آنلاین آن خواهیم بود، حتی در دو روز اول شاهد این استقبال ویژه بودیم و اتفاق متفاوتی نسبت به سایر فیلم های اکران آنلاین برای این فیلم افتاده است.

به گزارش سنترسینماپرس، تهیه کننده فیلم فسیل که پس از گذشت حدود یک سال از اکران عمومی و با فروش ۳۲۵ میلیارد تومانی، همزمان با اکران اینترنتی عنوان دومین فیلم پرمخاطب سینمای پس از انقلاب را از آن خود کرده است. این فیلم درباره اکران فیلم فسیل همچنین درباره نسخه قاچاق فیلم و تاثیر آن در جلو بردن زمان اکران آنلاین توضیح داد: برنامه ما برای اکران آنلاین این فیلم عید نوروز ۱۴۰۳ بود اما متاسفانه نسخه باکیفیت آن این فیلم به صورت غیر رسمی منتشر شد.

همچنان از طریق پلیس فتا پیگیر مسئولین این نسخه هستیم. هنوز نمی دانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده که باعث قاچاق این فیلم شده است، اما به دلیل این اتفاق مجبور شدیم فیلم را به سرعت آنلاین کنیم. با توجه به تعهد ما به پلتفرم، این فیلم در کمتر از ۲۴ ساعت به صورت آنلاین منتشر شد.

قاچاق فسیل هیچ ارتباطی با آزادی عمان نداشت

امیریان همچنین درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر اینکه لو رفتن نسخه باکیفیت این فیلم مربوط به اکران بین المللی آن در کشورهایی مانند عمان است، گفت: این فقط یک حدس است و فکر می کنم از همان دوستانی است که ممکن است از فیلم ما انتقاد کرده باشند! چطور است که من به عنوان تهیه کننده فیلم هیچ اطلاعی از روند قاچاق آن ندارم اما این دوستان اینگونه در مورد آن گمانه زنی می کنند؟ همه اینها حرف و حدیث است. قطعا اینگونه نیست. تمام نسخه هایی که برای اکران خارج از کشور فرستاده ایم علامت گذاری شده اند و کمترین نکته این است که فیلم زیرنویس عربی برای اکران در عمان دارد! در حالی که نسخه قاچاق زیرنویس ندارد.

اگر آنچه حدس می زنیم ثابت شود، باید گفت که همه سینما در خطر است. برخی از سرورهای مربوط به اکران در سینماهای ایران باید تغییر کنند وگرنه قطعا دیگر فیلمی در سینماهای ایران اکران نخواهم کرد.

وی افزود: نسخه منتشر شده فیلم ما دقیقا همان نسخه ای است که در سینماهای داخل کشور در حال اکران است و حتی تبلیغات اولیه در آن است. این نسخه فقط در سینماها موجود بود و حتی آزمایشگاه ما نسخه بدون تبلیغات را دارد! حتی نسخه موجود در شبکه شینازا نسخه DCP بود و بدون KDM قابل استفاده نبود.

عامریان تاکید کرد: پیگیر علت این حادثه هستیم و حدس می زنیم اما امیدواریم اشتباه کرده باشیم. اگر آنچه حدس می زنیم برای ما ثابت شود، باید گفت که همه سینما در خطر است. این اتفاق بسیار بدی برای همه سینمای ایران است که ممکن است به تعطیلی کامل روند اکران منجر شود. برخی از سرورهای مربوط به اکران در سینماهای ایران باید تعویض شوند وگرنه قطعا دیگر فیلمی را در سینماهای ایران اکران نخواهم کرد.

تهیه کننده «فسیل» درباره نقش احتمالی رقبای این فیلم در چرخه اکران این فیلم در بحث قاچاق آن نیز گفت: ممکن است این موضوع عمدی باشد و حتی رقبا را درگیر کند اما مهمتر این است که چگونه این اتفاق افتاد و درز فیلم کجا بود؟ من تهیه کننده ای هستم که در موقعیت هایی مانند دادن نسخه ای از فیلم به دیگران دقت می کنم و هرگز این کار را نمی کنم. همه دوستان صمیمی من حتی کارگردان این فیلم نسخه ای از آن نداشتند. حتی من یک کپی از فیلم در خانه یا دفتر شخصی ام نداشتم. به همین دلیل از خودم و اطرافیانم کاملا مطمئن هستم و در مورد لوکیشن فیلم لو رفته حدس می زنم.

«فسیل» از اتاق فرمان سینما قاچاق شد

وی افزود: مشکل ما این نیست که چه کسانی فیلم را منتشر کرده اند، حتی اگر رقیب ما باشند، مشکل ما این است که نسخه باکیفیت آن چگونه در اختیار آن افراد قرار گرفته است؟ به خصوص که نسخه منتشر شده حتی یک پرده هم نیست.

فیلم کاملاً از روی منبع کپی شده است، قطعاً این اتفاق در یک سینما و توسط یک فیلمبردار رخ داده است. «فسیل» با فیلمبرداری تماشاگران از روی اکران کپی نشد، بلکه از اتاق فرمان سینما قاچاق شد! اگر این موضوع صحت داشته باشد و پیگیری نشود، خطر بزرگ سینمای ایران را تهدید می کند.

عامریان ادامه داد: از آنجایی که این نسخه از کیفیت بالایی برخوردار است، به راحتی در فضای مجازی در دسترس همگان قرار گرفته و حتی شبکه های ماهواره ای نیز می توانند آن را پخش کنند. یعنی اینطور نیست که به دلیل کیفیت پایین کسی نتواند از آن سوء استفاده کند. یعنی دیگر فیلم های ما در سینماها امن نیست و این خطر بزرگی برای سینمای ایران است.

نگذاشتند رکورد «عقاب ها» را بشکنیم.

تهیه کننده «فسیل» درباره تأثیر لو رفتن نسخه قاچاق این فیلم بر فروش آن در سینماها نیز گفت: تلاش ما این بود که رکورد فیلم «عقاب ها» را از نظر تعداد مخاطب بشکنیم. البته منظورمان فیلم خاصی نیست، اما رقابت همیشه شیرین است و دوست داشتیم فیلممان عنوان پرمخاطب ترین فیلم بعد از انقلاب را به خود اختصاص دهد. فیلم «عقاب ها» بیش از ۴۰ سال است که این رکورد را در اختیار دارد و برای عوامل فیلم افتخاری است. این رکوردی است که اگر بگیریم، روزی که فیلم دیگری بیاید و آن را از ما بگیرد، خوشحال می شویم.

وی افزود: چند قدمی تا شکستن این رکورد فاصله داشتیم اما متاسفانه نگذاشتند به آن برسیم. چه عمدی و چه غیرعمدی این اتفاق باعث شد که این رکورد را نگیریم.

عامریان درباره فیلم های آماده اکران خود نیز توضیح داد: در حال حاضر «تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی و «هفتاد سی» به کارگردانی بهرام افشاری را دارم که علیرغم صدور پروانه نمایش، مسئولان ارشاد تصمیم گرفتند این فیلم در سال ۲۰۱۸ اکران نشود. جشن نوروز ما هم این موضوع را پذیرفتیم. به جز این دو فیلم، «مرد عینکی» به کارگردانی کریم امینی به پایان رسیده و در آستانه اکران است.

برچسب ها :

ناموجود