کد خبر : 2962
تاریخ انتشار : شنبه 12 آذر 1401 - 7:59

منتقدان نیویورک بهترین‌های ۲۰۲۲ را معرفی کردند/«تار» رقبا را راند

منتقدان نیویورک بهترین‌های ۲۰۲۲ را معرفی کردند/«تار» رقبا را راند
منتقدان نیویورک به‌عنوان اولین گروه منتقدان آمریکا به انتخاب بهترین‌های سال ۲۰۲۲ دست زدند.

به گزارش سنترسینماپرس به نقل از ورایتی، حلقه منتقدان نیویورک دیروز جمعه فیلم «تار» ساخته تاد فیلد را به عنوان بهترین فیلم سال برگزیدند.

در هشتادو هشتمین سال تاسیس این گروه، بیش از ۵۰ روزنامه‌نگار سینمایی از نشریاتی چون تایم و ورایتی، کیت بلانشت را برای بازی در «تار» در نقش یک رهبر ارکستر، به عنوان بهترین بازیگر زن سال انتخاب کردند. وی قبلاً برای «یاسمن آبی» در سال ۲۰۱۳ این جایزه را دریافت کرده بود. او با آن فیلم دومین اسکار خود را پس از «هوانورد» در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد.

جایزه بهترین کارگردانی هم به اس. اس.راجامولی برای فیلم حماسی بالیوودی «RRR» رسید. هر چند این فیلم از سوی هند برای اسکار بین‌المللی معرفی نشد اما تهیه‌کننده فیلم تلاش قابل توجهی را برای معرفی فیلم در دسته‌بندی‌های عمومی از جمله بهترین فیلم انجام داده است.

کالین فارل هم برای بازی در ۲ فیلم از ۴ فیلمی که در سال ۲۰۲۲ بازی کرده عنوان بهترین بازیگر مرد سال را از آن خود کرد. دو فیلمی که او برای بازی در آنها این عنوان را دریافت کرد شامل فیلم «اشباح اینیشرین» ساخته مارتین مک دونا و «پس از یانگ» از کوگونادا هستند. این بازیگر ۴۶ ساله ایرلندی پنجمین چهره‌ای است که برای بازی در بیش از یک فیلم خوب در سال این جایزه را می‌گیرد. پیش‌تر برد پیت در سال ۲۰۱۱ برای بازی در «مانیبال» و «درخت زندگی» و رابرت دنیرو برای «بیداری‌ها» و «رقبای خوب» در سال ۱۹۹۰، جک نیکلسون برای «چاینا تاون» و «آخرین جزییات» در سال ۱۹۷۴ و ویلیام پاول برای «زندگی با پدر» و «سناتور بی‌احتیاط بود» در سال ۱۹۴۷ این موفقیت را کسب کرده بودند.

فیلم «اشباح اینیشرین» همچنین جایزه بهترین فیلمنامه را برای مارتین مک‌دونا برد. برای هفتمین بار متوالی یک فیلمنامه غیراقتباسی برنده این جایزه می‌شود.

کی هوی کوان ۵۱ ساله پس از موفقیت در گاتهام، اکنون بار دیگر جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را برای «همه چیز» دریافت کرد. ۹ نفر از برندگان این جایزه منتقدان نیویورک در ۱۰ سال اخیر نامزدی اسکار این بخش را هم دریافت کرده‌اند.

کی‌کی پالمر هم بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد. وی این جایزه را برای بازی در «نُچ» دریافت کرد که فیلمی علمی-تخیلی ترسناک ساخته جوردن پیل است.

«افترسان» به کارگردانی شارلوت لوز هم جایزه بهترین فیلم اول را برد و «همه زیبایی و خونریزی» از نئون هم بهترین فیلم غیرداستانی شد. این فیلم مستندی از برنده اسکار لورا پویتراس است که موفقیت خود را از جشنواره ونیز آغاز و شیر طلای امسال را از آن خود کرده بود.

«ای او» از یرژی اسکولیموفسکی که فیلم منتخب لهستان برای اسکار است هم عنوان بهترین فیلم بین‌المللی را از آن خود کرد.

جایزه بهترین فیلمبرداری هم به «تاپ گان: ماوریک» برای کلودیو میراندا رسید و مارسل حلزونی با کفش» عنوان بهترین فیلم انیمیشن را از آن خود کرد.